Апостол Яків брат Господній

04 листопада 2020
5 листопада Церква вшановує пам'ять апостола Якова, брата Господнього за плоттю (бл. 63). До імені цього святого часто додають – «брат Господній за плоттю», але не всі богослови згодні з таким додатком, бо, як вони вважають, тоді в декого можуть закрастися сумніви щодо постійного дівоцтва Богородиці.
 
Насправді ж ані канонічні, ані навіть апокрифічні Євангелія не згадують жодної  іншої дитини Марії, окрім Ісуса. Тож можна припустити, як це зробив святитель Димитрій Ростовський у «Житіях святих», що крім Якова Алфеєвого і Якова Зеведеєвого, згадуваних у Новому Заповіті, був Яків Йосифів, син Йосифа-обручника, себто зведений брат Ісусів. Але, гадають інші, це могло бути лише друге ім’я когось із тих же новозаповітних осіб. І взагалі, слово «брат» у мові давніх євреїв, так як і в сучасній українській, вживалося і щодо зведених, і двоюрідних, і троюрідних, і просто земляків, і всіх одновірців.
Історики ж Церкви згадують Якова – брата Господнього – як першого єпископа Єрусалимського. «Петро та Іоанн, – пише Євсевій Кесарійський, – не стали змагатись у славі, а Єрусалимським єпископом обрали Якова Праведного». Священномученик Дорофей пише: «Яків – брат Господній, перший єпископ Єрусалимський, самим Господом поставлений, деревом білильним голову йому проломили, і помер». Білильне дерево – то праник, прач, дерев’яне знаряддя для вибивання білизни під час прання. Отже, Яків, як і більшість апостолів (і з числа дванадцяти найближчих учнів Ісусових, і з числа сімдесяти, до яких належав цей святець), загинув мученицькою смертю, найвірогідніше в 63 році. До смерті Якова Праведного єресей у християнстві не було, і Церква йменувалася «Дівою чистою».
Для всіх наступних поколінь зберігся безцінний документ раннього християнства – Літургія апостола Якова. Нині вона правиться лише в деяких храмах раз на рік, 5 листопада, зокрема, в Єрусалимі та на острові Закинф, пов’язаному зі страждальним шляхом цього угодника. Але до IX ст. вона була звичайною і в Палестині, і на Кіпрі, і в Італії, і на Синаї, і в Єгипті. Зрозуміло, що за довгі століття чин Літургії першої християнської громади зазнав численних змін і нині вона відправляється в скорочених варіантах – Літургії Іоана Золотоустого та Василя Великого. Але все-таки до нас дійшли її важливі деталі. Наприклад, окрім Апостола і Євангелія, під час неї читаються Пророки (старозавітні писання). Причастя здійснюється теж по-особливому. Спочатку миряни підходять до однієї чаші і священик, промовляючи: «Тіло Христове», дає кожному в уста хліб. Потім підходять до другої чаші й причащаються вином: священик зі словами «Кров Христова, чаша життя» дає кожному відпити з чаші. «Православно це і доречно», як мовиться в чинопослідуванні цієї Літургії. До слова, у XX ст. Російська Православна Церква Закордонна відновила цю відправу не тільки 5 листопада і не тільки в Єрусалимі.
На жаль, українською мовою Літургія апостола Якова не правиться. Але можемо й повинні просити цього боговгодника: Святий апостоле Якове, брате Господній, моли Бога за нас!

Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.

Приватбанк
4149 4390 0091 7074
Маринчак В.А.

або

5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА