Літургія Ранішосвячених Дарів

22 лютого 2018
Літургія Ранішосвячених Дарів – одне з найкрасивіших Богослужінь Православної Церкви і є окрасою служб Великого посту. Її дійсно можна назвати серцевиною та найбільш характерним Богослужінням цього священного періоду. Власне, Літургія Ранішосвячених Дарів не є «літургією» у тому сенсі, в якому ми розуміємо Літургії святих учителів Церкви Василія Великого та Іоана Золотоустого, а являється особливим чином Причастя.

З давніх часів Православна Церква через особливе, благоговійне шанування святої Чотиридесятниці як часу строгого посту і покаяння не відправляє повну Літургію в дні Великого посту, крім суботи і неділі, а звершує Літургію Ранішосвячених Дарів. В 49-му правилі Лаодикійського Собору, 52-му - Трульського, є таке визначення: "В усі дні святої Чотиридесятниці, крім суботи  і неділі, і святого дня  Благовіщення, нехай буде Літургія не інша, як Ранішосвячених Дарів." 
Літургія Ранішосвячених Дарів

Ця Літургія, як показує сама назва, відрізняється від Літургії св. Іоанна Золотоустого і св. Василія Великого тим, що на ній подаються для причастя Святі Дари, які вже освячені на попередньо звершеній Літургії св. Василія Великого або св. Іоанна Золотоустого.

Літургія Ранішосвячених Дарів бере початок від перших віків християнства.

Перші християни дуже часто приступали до причастя св. Христових Таїн, дехто навіть і в будень. Було також визнано недоречним у дні суворого посту проводити повну літургію, яка є найурочистішою з усіх церковних служб. Але, щоб дати можливість віруючому причащатися і серед тижня у дні посту, було встановлено, не порушуючи характеру великопісного богослужіння, в деякі дні причащати віруючих раніше освяченими дарами. Для цього і була введена у служби Великого посту літургія Ранішосвячених Дарів. Остаточне ж укладення чину цієї літургії і письмовий текст її були зроблені св. Григорієм Двоесловом, Папою Римським, у VІ ст.

Літургія Ранішосвячених Дарів звершується по середах і п'ятницях у перші шість тижнів Великого посту; у четвер п'ятого тижня Великого посту, коли поминається преп. Марія Єгипетська; інколи 9 березня - у свято сорока севастійських мучеників (якщо цей день припадає у піст і не в суботу чи неділю) і в перші три дні Страсного тижня .
Освячення Святих Дарів для Літургії Ранішосвячених Дарів

Святі Дари для Літургії Ранішосвячених Дарів готуються в неділю, коли служиться повна Літургія. На Проскомидії священик виголошує над першим Агнцем всі проскомидійні дії, а потім виголошує ті ж слова і здійснює ті ж дії над кожним із наступних двох (чи трьох) Агнців окремо. Всі приготовлені Агнці кладуться на дискос і покриваються покрівцем згідно Уставу. Але під час освячення Дарів священик – після призивання Святого Духа - промовляє слова: "І створи Хліб цей...", а не у множині: "Хліби ці…", тому що один є Христос у всіх Агнцях.

Так само, при піднесенні Святих Дарів, священик підносить всі Агнці разом, а не кожний окремо і при цьому виголошує "Святе є святим." Потім, роздробивши перший Святий Хліб, кидає частинку "ІС " в Чашу і, вливши теплоту, бере правою рукою лжицю, а лівою - Святого Агнця для Літургії Ранішосвячених Дарів, і лжицею, змоченою в Святій Крові, хрестообразно торкається Святого Агнця з хрестообразної надрізаної сторони. Після цього Святий Агнець кладеться в дарохранительницю (кивот) печаткою вниз і зберігається до Літургії Ранішосвячених. Так само чинить і над кожним Святим Агнцем, що заготовляється для Літургії. Далі молиться, причащається і звершує до кінця повну Літургію.
 
Порядок Літургії Ранішосвячених Дарів

Літургія Ранішосвячених Дарів звершується після великопісних часів і складається з вечірні і літургії вірних, але тільки без найважливішої частини - освячення дарів.

Особливість великопісних часів полягає в тому, що на них, крім звичайних псалмів, читаються кафизми.

Після кафизм з вівтаря виходить священик і перед Царськими вратами читає тропар кожного часу, роблячи доземний поклін, а хор тричі співає цей тропар.

У тропарі Третього часа ми просимо Господа, Який послав ученикам Святого Духа, не позбавити Його і нас.

У тропарі Шостого часа ми молимо Господа Ісуса Христа, Який добровільно прийняв за нас, грішних, розп'яття на хресті, простити наші гріхи.

У тропарі Дев'ятого часа ми просимо Христа, померлого за нас, умертвити гріховні почуття нашого тіла.

Наприкінці кожного часу читається з колінопреклонінням молитва св. Єфрема Сиріна: "Господи і Владико життя мого..." На Шостому часі буває читання паремії з пророка Ісаї. Після Дев'ятого часа - "зображальні": співається дев'ять євангельських заповідей блаженств з доданою молитвою розкаяного розбійника на хресті: "Пом'яни мене, Господи, коли прийдеш у Царство Твоє", потім читається кілька молитов, з молитвою Єфрема Сиріна, і відпуст.

Після цього, одразу ж, починається вечірня літургійним виголосом: "Благословенне Царство Отця, і Сина, і Святого Духа, нині, і повсякчас, і на віки віків".

Вечірня до малого входу проводиться у звичайному порядку. Після входу і співу: "Світе тихий..." читаються дві паремії: одна - з книги Буття, де розповідається про падіння Адамове та його нещасливі наслідки; друга - з притч Соломонових, які спонукають любити і шукати Божественної премудрості. Між цими пареміями Царські врата відчиняються, і священик, тримаючи в руках запалену свічку і кадило, після слів: "Премудрість, станьмо побожно!" - благословляє ними віруючих і викликує: "Світло Христове просвічує всіх".

У цей час віруючі, визнаючи своє недостоїнство і благоговіючи перед Христом, як перед вічним Світлом, Який дає світло і освячує людину, схиляються до землі, стоячи на колінах.

Після другої паремії звучать вірші з псалма: "Нехай піднесеться молитва моя, наче кадило перед Тобою, підношення рук моїх — жертва вечірня".

Під час цього співу віруючі стають на коліна, а священик, стоячи перед престолом, звершує кадіння.

Потім, одразу після цього, вечірня закінчується молитвою св. Єфрема Сиріна і починається головна частина літургії Ранішосвячених Дарів .

У перші три дні (понеділок, вівторок і середу) Страсного тижня після цієї молитви читається Євангеліє, а в інші дні одразу виголошуються єктенії, як і на звичайній літургії.

Після завершення цих єктеній, тобто під час великого входу, замість "Ми таємно херувимів..." хор співає: "Нині Сили Небесні з нами невидимо служать..."

Після закінчення першої половини цієї пісні після слів: "...ось жертва таємна звершена невидимо дариноситься", звершується перенесення раніше освячених Дарів з жертовника на престіл (Великий Вхід). Оскільки Св. Дари вже освячено (тобто це є Тіло і Кров Христові), то віруючі під час перенесення їх стають на коліна.

З уваги на те, що на цій Літургії не буває освячення Дарів, пропускається все, що має відношення до цього священнодійства. Тому після Великого Входу і виголосу священиком молитви: "Господи і Владико життя мого..." звершуються тільки три останні частини літургії вірних: а) приготування віруючих до причастя; б) причастя священнослужителів і мирян; в) подяка за причастя з відпустом. Все це відбувається так само, як і на повній Літургії, з деякими змінами, зважаючи на значення Літургії Ранішосвячених Дарів.

Заамвонна молитва читається інша. В цій молитві священик від імені віруючих дякує Богу, що сподобив їх дожити до днів посту для очищення душі і тіла, і просить, щоб Він допоміг вчинити добрий подвиг посту, зберегти незмінною православну віру, стати переможцем над гріхом і не осудно дожити, щоб поклонитися святому Христовому Воскресінню.

Владико Вседержителю, Ти все творіння премудро сотворив і невимовним промислом та многою благістю привів нас до цих священних днів на очищення душ і тіл, на втихомирення пристрастей, у надії воскресіння. Ти в сороковий день вручив угодникові Твоєму Мойсееві скрижалі, Богом писаний Закон. Дай і нам, Милостивий, подвигом добрим трудитися, час посту закінчити, у вірі єдність зберегти, голови невидимих зміїв сокрушити і переможцями над гріхом стати, і щоб могли ми неосудно поклонитися і Святому Воскресінню. Бо благословенне і прославлене всехвальне і величне ім'я Твоє, Отця, і Сина, і Святого Духа, нині, і повсякчас, і на вікі віків. Амінь.

 
Своїми молитвами, співами й обрядами, що відповідають дням Великого посту, ця Літургія в силі зворушити нашу думку, розбудити її від сну, вдихнути в неї дух бадьорости, розірвати, хоч і тимчасово, наш зв'язок із світом та показати той духовний світ, той вічний уділ, що належить нашій душі через її духовну природу; ця Літургія пробуджує наше релігійне почуття і тим самим викликає в нас щиру й сердечну потребу посиленої молитви. Справді, коли ми заглибимось у зміст і значення деяких молитов і співів цієї Літургії, то ми побачимо і відчуємо, яка в них сила сердечної віри, молитовного почуття, покаяння в гріхах і жадоби духовного спасіння. Вона створює в нас молитовно-покаянний настрій і кличе нас до святого, боговгодного життя. Як не піддатися побожному захопленню під час цієї Літургії: така вона повчальна, така хвилююча від початку до кінця!

Нагадуємо, що в нашому храмі Літургія Ранішеосвячених Дарів служиться по п"ятницях. Початок богослужінь о 9.00. Напередодні в четвер, о 17.00 свершується вечірнє богослужіння.  Ще хочеться нагадати, що на Літургії Ранішеосвячених Дарів не причащають маленьких дітей.