Різдво Святого Миколая Чудотворця

11 серпня 2023
11 серпня церква відзначає Різдво Миколая Чудотворця. На відміну від відомих дат, що пов’язані з ім’ям Святого Миколая», - 19 грудня (день смерті) та «весняного Миколая» 22 травня (день перенесення його мощів в італійське місто Барі), – це свято довгий час було забутим у православній традиції.



Для більшості віруючих досі цей день не асоціюється з пам'яттю святителя. Водночас, в XII-XIII ст. традиція вшанування пам'яті угодника на Русі вже існувала. Під час правління Катерини II, яка знищувала все українське, загальноцерковне святкування Різдва святителя Миколая Чудотворця було скасовано. Відновилося воно тільки нещодавно.



Нагадаємо, що Микола Чудотворець народився в 258 році в місті Патарі, недалеко від Лікії. Його батьки - благочестиві Феофан і Нонна, довгий час не мали дітей і молилися Богу про послання їм чуда. Господь почув безперестанні молитви і благословив старих сином. Батьки дали обітницю присвятити єдину свою дитину служінню Богові. Немовля Микола вже в перший день свого народження явив чудо, зцілив свою матір від хвороби. З дитинства святий Миколай почав постити, брав молоко матері по середах і п'ятницях, лише один раз, після вечірніх молитов батьків. Подорослішав він досяг успіху у вивченні Божественного Писання, цілі дні проводив в храмі, а вночі молився і читав книги.

У нашому храмі є кілька ікон Святого Миколая. Перед кліросом (на фото внизу праворуч) можна побачити ось такий образ Чудотворця.



За життя святитель Микола здійснював безліч чудес - рятував потопаючих, полонених, зціляв і навіть воскрешав людей, боровся за правду і вимагав у можновладців відновлення справедливості, вчив своїм життям любові і співчуття. Він прожив гідне життя і, досягнувши глибокої старості, мирно помер.

Разом з тим, ми хочемо подати офіційну позицію ПЦУ, яку озвучив митрополит Білоцерківський Євстратій Зоря. 

 Враховуючи, що порівняно значна кількість дописувачів наполягає на тому, що слід не лише святкувати «різдво святого Миколая», але і вбачають в цьому якийсь нібито знак особливої «української традиції», яка нібито була «пригнічена рішеннями російського Синоду», доведеться знову повернутися до теми і дати низку пояснень.
1. Давня церковна традиція не знає свята «різдва святого Миколая». Жодних свідчень того, щоби ані в часи близькі до земного життя святого, ані у пізніші існувало би таке святкування - немає. Нічого подібного не існувало ані в епоху Вселенських Соборів, ані в пізніший візантійський час. Абсолютно всі згадки про це «свято» повʼязані виключно з Руссю.
2. Ані в Церквах грецької, ані в Церквах словʼянської традиції, так само, як і в Румунській, Грузинській - немає такого святкування.
Що вже саме собою змушує ставити питання - чому шанування народження святого Миколая як церковного свята невідоме саме там, де він жив і служив? Святого Миколая шанує весь християнський світ - чому ж тоді його «різдво» жодною Церквою не встановлене офіційно і святкується приблизно так, як «день святого Валентина» - на рівні квазіцеркрвної міфології?
3. Існує лише три святкування Різдва, про два з яких прямо відомо з Євангелія - Христове та Предтечі, а про третє - Богородиці - відомо з Передання, яке прийняте всією Церквою. Обставини цих народжень - виняткові, прямо повʼязані зі здійсненням волі Божої та із тайною боговтілення.
Нічого подібного, при всій повазі до святого Миколая, його народження не позначує - це є звичайне народження дитини. Інакше слід визнати, що святий Миколай нібито має в Церкві значення, еквівалентне значенню Богородиці та Предтечі - що не можна вважати вірним. Адже він хоча і широко шанований, але все ж лише один з сотень святителів, тобто святих ієрархів. Чому саме його народження має особливо шануватися, а не якогось іншого святителя - наприклад, всіх Трьох Святителів? Лише тому, що його пошанування більш поширене, ніж інших святителів?
4. Існує невідомо ким складений текст «служби свята», при чому церковнословʼянською мовою, але він в певних моментах копіює структуру служби Різдва Богородиці. Тим самим святий Миколай в цих текстах ставиться ніби на один рівень з Пречистою Дівою. Хіба від Миколая воплотився Христос? Очевидно, що ні.
5. Поширюються «ікони різдва Миколая». Але якщо уважно придивитися, то це або цілком нові (а зараз в стилі ікони можуть намалювати все, що завгодно), або фрагменти старовинних ікон - так звані «клейма». Тобто це не окремі ікони, а супровідні зображення, які по краю головної ікони описують різні моменти з життя святого. Очевидно, що святий Миколай народився - як і всі люди народжуються, і момент його народження у благочестивих батьків зображали на клеймі біля ікони святого. Але клеймо - це не повноцінна окрема ікона, і тому не може бути доказом існування окремого свята.
6. До кожного свята Різдва, яке справді вшановуються Церквою, існує ще й додаткове свято - зачаття. Є свято зачаття Предтечі, є свято зачаття праведною Анною Богородиці. Є і свято зачаття Спасителя від Святого Духа і Діви Марії - це свято Благовіщення. Чи вкажуть прихильники святкування «різдва святого Миколая» також на «свято» його зачаття? Навіть вони про таке не кажуть.
Але ж церковна наука свідчить, що поява нової особи стається в момент зачаття, а не народження! Народження є лише переміною стану вже існуючої нової людини, а не появою її в самому бутті. Наприклад, Предтеча вже в утробі поклонився зачатому Спасителю, про що свідчить Євангеліє від Луки. Відсутність шанування «зачаття Миколая» також свідчить про штучність вшанування його «різдва».
7. В минулому більшість відомих згадок про святкування такого свята повʼязані з територією сучасної Московії. Тому в світлі фактів намагання повʼязати «різдво Миколая» нібито з саме українською традицією - штучне і не має належного обґрунтування. Синод в часи Катерини ІІ заборонив таке святкування не через боротьбу з українськими унікальними традиціями, а через боротьбу із забобонами та невіглаством, яке як було, так і залишається поширеним в РПЦ.
8. Нова поява святкування цілковито повʼязана з середовищем МП - хоча в офіційному календарі РПЦ немає такого свята, але нібито існувало благословення Алєксія ІІ святкувати для тих, хто хоче. І саме російські церковні ресурси (як шовіністичне «Православіє.ру», наприклад) рекламує це святкувнння. Тому і з цієї точки зору нічого питомо українського в цьому святкуванні нема - якраз навпаки.
9. І останнє - в Церковному календарі ПЦУ, який є офіційним документом, що затверджується соборними рішеннями, як і всі зміни та доповнення до нього, немає і ніколи не було свята «різдва Миколая». Тому його запровадження подекуди - це самодіяльність, яка на мою думку походить від необізнаності чи недостатнього розуміння всіх аспектів справи.
 


Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.
 
Приватбанк
 4149 6293 1322 1459
 
4149 4390 0091 7074

або

5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА