Про немилосердного боржника

05 вересня 2021
Повчання Господа про прощення того, хто згрішив і покаявся брата викликало питання Петра, скільки разів прощати брату. Питання це пояснюється тим, що, за вченням іудейських книжників, прощати можна тільки три рази. Бажаючи перевершити старозавітну праведність і думаючи здатися великодушним, Петро запитує, чи достатньо буде прощати до семи разів. На це Христос відповів, що прощати треба до семіжди сімдесяти раз, тобто прощати потрібно завжди, необмежену кількість разів. Для пояснення цієї необхідності повсякчасного, безмежного всепрощення Господь розповів потім притчу про милостивого царя і немилосердного боржника.

У цій притчі Бог представляється в образі царя, якому його раби повинні відомі суми грошей. Так і людина є боржником перед Богом, бо не творить добрих справ, які зобов'язаний творити, а замість того грішить. «Порахувати» означає вимагати сплати боргу, що зображує собою в притчі вимога Богом звіту від кожної людини на Страшному суді, а почасти й на приватному суді по смерті кожної людини.



Боржник, який мав борг у «темряву талант», тобто десять тисяч талантів, позначає кожної людини-грішника, який перед лицем правди Божої є неоплатним боржником. 10000 талантів - величезна сума: єврейський талант дорівнював 3000 священних Сікела, а сикль відповідав нашим 80 коп. сріблом, слід, талант дорівнював нашими близько 2400 рублів сріблом. Число певне поставлено тут, звичайно, замість невизначеного. Згідно з законами Мойсея - Лев. 25 гл .; цар наказав продати цього неоплатному боржника, але, умилостивити над ним, після його старанної молитви, весь борг пробачив йому.

Це - прекрасний образ милосердя Божого до грішників, що каються. Прощений, знайшовши свого прихильника, який повинен був йому незначну, порівняно з першою, суму в 100 динаріїв (динарій близько 20 коп.), Став душити його (за римськими законами, позикодавець міг катувати боржника свого, доки він не поверне свій борг) , вимагаючи повернення цього нікчемного боргу. Він не зглянувся нам ним, незважаючи на його благання потерпіти, і всадив до в'язниці. Товариші його, видавши це і засмучені, про все це розповіли цареві. Цар, розгнівався Ти на злого раба, закликав його до себе і, зробивши йому сувору догану за те, що він не наслідував його приклад у лагідності до свого боржника, і катам його видав, поки він не віддасть йому свого боргу, тобто назавжди, бо він ніколи не буде в змозі заплатити настільки більшої суми (грішник рятується єдино милосердям Божим, сам же він ніколи своїми власними силами не в змозі задовольнити правосуддя Божу, як боржник неоплатний).
Сенс притчі коротко виражений в останньому 35 вірші: «Так само й Отець Мій Небесний учинить із вами, якщо не простить кожний з вас від серця свого братові своєму гріхів його». Цією притчею Господь бажає нам переконати, що всі ми так багато грішимо, що є перед Богом неоплатному боржниками; гріхи наших ближніх проти нас настільки ж незначні, як незначна сума в 100 динаріїв, в порівнянні з величезною сумою в десять тисяч талантів; проте, Господь, по безмежному милосердю Своєму, прощає нам всі гріхи, якщо ми, в свою чергу, виявляємо милосердне ставлення до ближніх і прощаємо їм їхні гріхи проти нас; якщо ж ми опиняємося жорстокими і немилосердними до наших ближніх і не прощаємо їх, то Господь не пробачить нас, а засудить на вічні муки. Ця притча є прекрасним наочним роз'ясненням прохання молитви Господньої: «і прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим».

Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.
 
Приватбанк
Для сайту 4149 6293 1322 1459
 
4149 4390 0091 7074

або

5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА