«Трисвяте» – Ангельська пісня Пресвятій Тройці (відео)
03 жовтня 2023
Чимало людей, навіть віруючих, не підозрюють, що відомі з дитинства молитви, до яких ми давно звикли, насправді мають надзвичайно цікаву, багатовікову історію. Знання цієї історії допомагає нам більш осмислено промовляти слова молитви, а значить – наповнює нашу молитву новою силою та змістом. Сьогодні наша розмова буде про «Трисвяте» – молитву, якою, серед інших, розпочинається чимало богослужбових чинів. Спочатку ми поговоримо про її зміст, а потім – про історію появи.
«Трисвятим» називається коротка молитва до Бога, Який є в Тройці Єдиний: «Святий Боже, Святий Кріпкий, Святий Безсмертний помилуй нас». Її завжди повторюється тричі та супроводжується поясними поклоном. Кріпкий – означає сильний. Безмертний – вічний.
«Трисвятим» названо цю молитву тому, що вона адресована усім особам (іпостасям) Пресвятої Тройці. Святий Боже – говоримо до Бога Отця, Святий Кріпкий – до Ісуса Христа, Який хоч і страждав і був розіп’ятий як людина, як Бог має абсолютну владу у всесвіті. Безсмертним називаємо Святого Духа тому, Він не лише Сам є вічний по природі, як Отець і Син, але й дає всьому творінню життя, а людям – вічне життя. За іншим тлумаченням, «Трисвятим» її називають тому, що слово «святий» читається тричі. На нашу думку таке переконання помилкове, оскільки «трисвяте» завжди читається тричі, відтак, у дійсності за один раз читається дев’ять «святих».
Історія цієї молитви сягає своїм корінням ще часів Cвятих Отців і Вселенських Соборів. Варто зауважити, що існує два варіанти появи та ґенези цієї молитви: відповідно до візантійської (халкидонської) церковної традиції, та древньосхідної нехалкидонської традиції. Святитель Іоан Золотоуст пов’язує час появи молитви з часами свого попередника – святого Прокла, арх.Константинопольського (434—447).
Згідно древнього передання, за двадцять днів до Великодня, під час сильно землетрусу, що стався в Константинополі 438-439 рр., коли народ йшов хресними ходами та звершував молебні від цієї біди, якийсь хлопчик, що був у натовпі, був несподівано піднятий до неба, то почув спів ангелів: «Святий Боже, Святий Кріпкий, Святий Безсмертний!». Коли хлопчина опустився на землю та розповів про те, що почув, увесь народ разом із патріархом почали співати Трисвяте, додаючи до почутих слів: помилуй нас! Після цього землетрус припинився. На знак вдячності до чудесного врятування, імператриця Пульхерія та її брат імператор Феодосій Молодший видали наказ про використання з того часу Трисвятого під час богослужіння, а згодом Халкидонський собор 451 року урочисто підтвердив це рішення. Так говорить древнє церковне передання.
Інша версія походження молитви сягає ще давніших часів. Монах Іов пояснює, що текст Трисвятого складається з поєднання кількох віршів Святого Писання. «Свят, Свят, Свят Господь Саваоф!» (Іс.6:3) та «Богу кріпкому, живому» (Пс.41:3), де слово «живий» було замінено на більш звучне «безсмерний». Саме ця версія вже до V cт. була введена до богослужіння. Відомий святий літургіст IVX ст. Миколай Кавасила притримується саме цієї думки.
Як би там не було, все ж нам точно відомо, що на першому засіданні IV Вселенського Собору, після скинення Діосокра, отці проспівали Трисвяте, й уже з того часу (пол.V ст.) ця пісня ревно оберігається в Православній Церкві. Особливе, священне походження Трисвятого засвідчують і отці Трулльського Собору своїм 81 правилом.
Співається або читається Трисвяте на богослужінні неодноразово. По-перше, ця молитва є частиною т.зв. «звичайного початку» молитов, з яких починаються більшість молитовних чинів і обрядів Православної Церкви. Трисвяте співається в кінці великого славослів’я, на Літургії оголошених, перед читанням прокімну та Апостола. На відспівуванні померлих, після співу «Вічна пам’ять», коли гріб виноситься з храму чи дому, тощо. Для самогубців, яким не дозволено християнське погребіння, благословляється дорогою на кладовище співати «Трисвяте».
У деякі дні богослужбового року, спів «Святий Боже» заміняється на іншу молитву: «Всі ті, що в Хреста хрестилися, у Христа зодягнулися. Аллилуйя». (Гал.3:27). Це пов’язано з днями, в які в давнину традиційно присвячувалися хрещенню оголошений.
Під час архієрейського богослужіння Літургії «Трисвяте» співається сім із половиною разів. У практиці Вірменської Апостольської Церкви, закінчення «Трисвятого» змінюється в залежності від конкретного свята впродовж року.
о. Євген Заплетнюк
Прот. Кирило Стеценко, Трисвяте.
«Трисвятим» називається коротка молитва до Бога, Який є в Тройці Єдиний: «Святий Боже, Святий Кріпкий, Святий Безсмертний помилуй нас». Її завжди повторюється тричі та супроводжується поясними поклоном. Кріпкий – означає сильний. Безмертний – вічний.
«Трисвятим» названо цю молитву тому, що вона адресована усім особам (іпостасям) Пресвятої Тройці. Святий Боже – говоримо до Бога Отця, Святий Кріпкий – до Ісуса Христа, Який хоч і страждав і був розіп’ятий як людина, як Бог має абсолютну владу у всесвіті. Безсмертним називаємо Святого Духа тому, Він не лише Сам є вічний по природі, як Отець і Син, але й дає всьому творінню життя, а людям – вічне життя. За іншим тлумаченням, «Трисвятим» її називають тому, що слово «святий» читається тричі. На нашу думку таке переконання помилкове, оскільки «трисвяте» завжди читається тричі, відтак, у дійсності за один раз читається дев’ять «святих».
Історія цієї молитви сягає своїм корінням ще часів Cвятих Отців і Вселенських Соборів. Варто зауважити, що існує два варіанти появи та ґенези цієї молитви: відповідно до візантійської (халкидонської) церковної традиції, та древньосхідної нехалкидонської традиції. Святитель Іоан Золотоуст пов’язує час появи молитви з часами свого попередника – святого Прокла, арх.Константинопольського (434—447).
Згідно древнього передання, за двадцять днів до Великодня, під час сильно землетрусу, що стався в Константинополі 438-439 рр., коли народ йшов хресними ходами та звершував молебні від цієї біди, якийсь хлопчик, що був у натовпі, був несподівано піднятий до неба, то почув спів ангелів: «Святий Боже, Святий Кріпкий, Святий Безсмертний!». Коли хлопчина опустився на землю та розповів про те, що почув, увесь народ разом із патріархом почали співати Трисвяте, додаючи до почутих слів: помилуй нас! Після цього землетрус припинився. На знак вдячності до чудесного врятування, імператриця Пульхерія та її брат імператор Феодосій Молодший видали наказ про використання з того часу Трисвятого під час богослужіння, а згодом Халкидонський собор 451 року урочисто підтвердив це рішення. Так говорить древнє церковне передання.
Інша версія походження молитви сягає ще давніших часів. Монах Іов пояснює, що текст Трисвятого складається з поєднання кількох віршів Святого Писання. «Свят, Свят, Свят Господь Саваоф!» (Іс.6:3) та «Богу кріпкому, живому» (Пс.41:3), де слово «живий» було замінено на більш звучне «безсмерний». Саме ця версія вже до V cт. була введена до богослужіння. Відомий святий літургіст IVX ст. Миколай Кавасила притримується саме цієї думки.
Як би там не було, все ж нам точно відомо, що на першому засіданні IV Вселенського Собору, після скинення Діосокра, отці проспівали Трисвяте, й уже з того часу (пол.V ст.) ця пісня ревно оберігається в Православній Церкві. Особливе, священне походження Трисвятого засвідчують і отці Трулльського Собору своїм 81 правилом.
Співається або читається Трисвяте на богослужінні неодноразово. По-перше, ця молитва є частиною т.зв. «звичайного початку» молитов, з яких починаються більшість молитовних чинів і обрядів Православної Церкви. Трисвяте співається в кінці великого славослів’я, на Літургії оголошених, перед читанням прокімну та Апостола. На відспівуванні померлих, після співу «Вічна пам’ять», коли гріб виноситься з храму чи дому, тощо. Для самогубців, яким не дозволено християнське погребіння, благословляється дорогою на кладовище співати «Трисвяте».
У деякі дні богослужбового року, спів «Святий Боже» заміняється на іншу молитву: «Всі ті, що в Хреста хрестилися, у Христа зодягнулися. Аллилуйя». (Гал.3:27). Це пов’язано з днями, в які в давнину традиційно присвячувалися хрещенню оголошений.
Під час архієрейського богослужіння Літургії «Трисвяте» співається сім із половиною разів. У практиці Вірменської Апостольської Церкви, закінчення «Трисвятого» змінюється в залежності від конкретного свята впродовж року.
о. Євген Заплетнюк
Прот. Кирило Стеценко, Трисвяте.
Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.
Приватбанк
4149 6293 1322 1459
4149 4390 0091 7074
або
5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА