Вшановуємо Отців VII Вселенського Собору
07 жовтня 2023
У цю неділю 8 жовтня Церква відзначає пам`ять Святих Отців VII Вселенського Собору. У різний час протягом року згадуються святі отці інших шести Вселенських Соборів. Утім останній, сьомий виділяється завжди окремо, і це зовсім це не випадково.
Церква ухвалила згадувати Вселенські Собори в першу чергу заради того, щоб віддати належну честь світлим умам святих отців, які, керовані Духом Святим, так старанно потрудилися для очищення Церкви від злобливих єресей і для відновлення істини церковних догматів. Але це не єдина причина. Нам вкрай важливо не забувати праці Вселенських Соборів ще й тому, що всі єресі, ретельно розглянуті на соборах, хоча і були засуджені святими отцями, але не були зжиті з церковного життя.
Святі отці 7-го Вселенського Собору, пам'ять яких ми святкуємо, засудили єресь іконоборства. Єресь ця сходить до початку 8-го століття, коли грецький імператор Лев Ісаврянин видав указ, що вимагає виносити святі ікони з церков і будинків, і спалювати їх на площах. Указ був мотивований тим, ніби шанування ікон є ідолопоклонством. Коли народ став перешкоджати виконанню указу, тоді до гоніння на святині імператор Лев приєднав гоніння на їх ревних шанувальників, і багато людей було вбито. Однак, повстання проти імператорського указу тривали, а також з усіх боків найсвятіші богослови того часу писали викривальні послання проти імператора Лева: як, наприклад, св. Іоанн Дамаскін з Сирії та папа Григорій II з Риму. По смерті імператора Лева, його син і наступник, Костянтин Копронім, продовжував іконоборчу справу свого батька, тільки вирішив діяти трохи інакше. Він скликав лжесобор, на якому підставлене їм духівництво засудило шанування ікон. В результаті цього лжесобору не тільки були знищені ікони, але також найцінніші фрески на стінах соборів були затерті вапном. Від гоніння на ікони Копронім перейшов на гоніння на святі мощі, а потім на гоніння на монастирі, які були всі або зруйновані, або перетворені на казарми, а ченці жорстоко закатовані.
Єресь іконоборства тривала протягом майже всього VIII сторіччя, і лише до кінця його, за царювання благочестивої імператриці Ірини, шанування ікон було відновлено. Працями цієї імператриці, і за підтримки Константинопольського патріарха Тарасія, в 787-му році був скликаний сьомий Вселенський Собор, на якому брало участь понад триста єпископів. Собор повністю засудив єресь іконоборства, засудив лжесобор скликаний Копронімом, і урочисто відновив шанування ікон, визначивши, що віддаючи честь іконам, ми тим самим віддаємо честь їх первообразу, і поклоняючись іконам – ми поклоняються тим, хто на них зображений.
Сьомий Собор затвердив, що іконопис є особлива форма одкровення Божественної реальності і через Богослужіння і ікону Божественне одкровення стає надбанням віруючих. Через ікону, як і через Святе Письмо, ми не тільки дізнаємося про Бога, ми пізнаємо Господа. Через ікони святих угодників Божих ми торкаємося до людей , які стали причасниками Божественного життя; через ікону ми отримуємо благодать Святого Духа. Кожен день Свята Церква прославляє ікони Матері Божої, святкує пам'ять святих Божих угодників. Їх ікони кладуть перед нами на аналой для поклоніння і живий релігійний досвід кожного з нас, досвід нашого поступового перетворення через них, робить нас вірними чадами Святої Православної Церкви. І це справжнє втілення в світі праць святих отців VII Вселенського Собору. Саме тому з усіх перемог над безліччю різноманітних єресей одна тільки перемога над іконоборством і відновлення іконошанування була проголошена Торжеством Православ'я. А віра отців Семи Вселенських Соборів є вічна і непорушна основа Православ'я.
І, згадуючи сьогодні святих отців VII Собору, цих великих борців за істинне іконошанування, будемо наслідувати їх приклад: відновимо шанування ікон в нашому серці, в нашому житті, в нашому домі. Будемо приходити в храм Божий, де ласкаво дивляться на нас Сам Господь Ісус Христос, Божа Матір, всі святі, де ми можемо безпосередньо спілкуватися з Ними через поклоніння Їх образам. А в будинках наших будемо, не соромлячись, на самому видному місці, вішати ікони Спасителя, Богородиці, святих, - які охороняють нас від зла, огороджують наш будинок, дивляться за нами; з якими ми завжди можемо за допомогою молитви «поговорити», поділитися своїми радощами і скорботами, попросити допомоги, навіть коли ми вдома буваємо одні, ми ніколи не буваємо самотні. І прославляючи пам'ять святих отців 7-го Вселенського Собору, ми повинні пам'ятати, що саме їм ми зобов'язані віддавати подяку за те, що освячені наші храми і будинки святими іконами, за те, що жевріють перед ними живі вогники лампадок, що схиляємося ми з поклонами перед святими мощами, і фіміам ладану підносить наші серця до небес.
У нашому храмі також багато ікон. Деякі з них мають мощі святих.
Початок недільної Літургії о 10 ранку.
Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.
Приватбанк
4149 6293 1322 1459
4149 4390 0091 7074
або
5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА
Церква ухвалила згадувати Вселенські Собори в першу чергу заради того, щоб віддати належну честь світлим умам святих отців, які, керовані Духом Святим, так старанно потрудилися для очищення Церкви від злобливих єресей і для відновлення істини церковних догматів. Але це не єдина причина. Нам вкрай важливо не забувати праці Вселенських Соборів ще й тому, що всі єресі, ретельно розглянуті на соборах, хоча і були засуджені святими отцями, але не були зжиті з церковного життя.
Святі отці 7-го Вселенського Собору, пам'ять яких ми святкуємо, засудили єресь іконоборства. Єресь ця сходить до початку 8-го століття, коли грецький імператор Лев Ісаврянин видав указ, що вимагає виносити святі ікони з церков і будинків, і спалювати їх на площах. Указ був мотивований тим, ніби шанування ікон є ідолопоклонством. Коли народ став перешкоджати виконанню указу, тоді до гоніння на святині імператор Лев приєднав гоніння на їх ревних шанувальників, і багато людей було вбито. Однак, повстання проти імператорського указу тривали, а також з усіх боків найсвятіші богослови того часу писали викривальні послання проти імператора Лева: як, наприклад, св. Іоанн Дамаскін з Сирії та папа Григорій II з Риму. По смерті імператора Лева, його син і наступник, Костянтин Копронім, продовжував іконоборчу справу свого батька, тільки вирішив діяти трохи інакше. Він скликав лжесобор, на якому підставлене їм духівництво засудило шанування ікон. В результаті цього лжесобору не тільки були знищені ікони, але також найцінніші фрески на стінах соборів були затерті вапном. Від гоніння на ікони Копронім перейшов на гоніння на святі мощі, а потім на гоніння на монастирі, які були всі або зруйновані, або перетворені на казарми, а ченці жорстоко закатовані.
Єресь іконоборства тривала протягом майже всього VIII сторіччя, і лише до кінця його, за царювання благочестивої імператриці Ірини, шанування ікон було відновлено. Працями цієї імператриці, і за підтримки Константинопольського патріарха Тарасія, в 787-му році був скликаний сьомий Вселенський Собор, на якому брало участь понад триста єпископів. Собор повністю засудив єресь іконоборства, засудив лжесобор скликаний Копронімом, і урочисто відновив шанування ікон, визначивши, що віддаючи честь іконам, ми тим самим віддаємо честь їх первообразу, і поклоняючись іконам – ми поклоняються тим, хто на них зображений.
Сьомий Собор затвердив, що іконопис є особлива форма одкровення Божественної реальності і через Богослужіння і ікону Божественне одкровення стає надбанням віруючих. Через ікону, як і через Святе Письмо, ми не тільки дізнаємося про Бога, ми пізнаємо Господа. Через ікони святих угодників Божих ми торкаємося до людей , які стали причасниками Божественного життя; через ікону ми отримуємо благодать Святого Духа. Кожен день Свята Церква прославляє ікони Матері Божої, святкує пам'ять святих Божих угодників. Їх ікони кладуть перед нами на аналой для поклоніння і живий релігійний досвід кожного з нас, досвід нашого поступового перетворення через них, робить нас вірними чадами Святої Православної Церкви. І це справжнє втілення в світі праць святих отців VII Вселенського Собору. Саме тому з усіх перемог над безліччю різноманітних єресей одна тільки перемога над іконоборством і відновлення іконошанування була проголошена Торжеством Православ'я. А віра отців Семи Вселенських Соборів є вічна і непорушна основа Православ'я.
І, згадуючи сьогодні святих отців VII Собору, цих великих борців за істинне іконошанування, будемо наслідувати їх приклад: відновимо шанування ікон в нашому серці, в нашому житті, в нашому домі. Будемо приходити в храм Божий, де ласкаво дивляться на нас Сам Господь Ісус Христос, Божа Матір, всі святі, де ми можемо безпосередньо спілкуватися з Ними через поклоніння Їх образам. А в будинках наших будемо, не соромлячись, на самому видному місці, вішати ікони Спасителя, Богородиці, святих, - які охороняють нас від зла, огороджують наш будинок, дивляться за нами; з якими ми завжди можемо за допомогою молитви «поговорити», поділитися своїми радощами і скорботами, попросити допомоги, навіть коли ми вдома буваємо одні, ми ніколи не буваємо самотні. І прославляючи пам'ять святих отців 7-го Вселенського Собору, ми повинні пам'ятати, що саме їм ми зобов'язані віддавати подяку за те, що освячені наші храми і будинки святими іконами, за те, що жевріють перед ними живі вогники лампадок, що схиляємося ми з поклонами перед святими мощами, і фіміам ладану підносить наші серця до небес.
У нашому храмі також багато ікон. Деякі з них мають мощі святих.
Початок недільної Літургії о 10 ранку.
Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.
Приватбанк
4149 6293 1322 1459
4149 4390 0091 7074
або
5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА