Праведний гнів
10 жовтня 2023
«Гнiваючись, не грiшiть» (Еф. 4: 26) – читаємо у Посланні апостола Павла до Ефесян. Невже Біблія дозволяє гніватись? А як же бути з твердженням, що гнів – це одна з пристрастей?
Всі ми – живі люди, і цілком нормально, коли нам не байдуже, коли ми на щось реагуємо, відчуваємо і переживаємо певні емоції, почуття. Все, що відкрито і даровано нам Господом у матеріальному й духовному вимірах, є не випадковістю, а продуманістю Промислу Божого. Гнів проявляється як емоційна реакція, протест внаслідок несприйняття чого-небудь, який виявляється активним невдоволенням, роздратуванням. Невже, коли коїться щось погане, ми не маємо права гніватись, не можемо виявляти своє обурення? Водночас, саме через гнів стається й багато лиха: псуються стосунки, виникає насилля, руйнуються сім’ї, розпалюються конфлікти… Тож де ця межа?
На щастя, слово Боже нам завжди допоможе. Біблія подає нам поняття праведного гніву: Господь наш Ісус Христос гнівався, пророки і святі теж гнівалися… Але: той гнів – приклад ревного захисту Істини, заради спасіння людських душ, і жоден з тих прикладів не стосувався егоїстичних цілей, лише – захисту інших людей чи духовних цінностей.
Такий праведний гнів мав Ісус Христос, коли виганяв торговців із храму Божого в Єрусалимі: «І, зробивши бич з вірьовок, вигнав з храму всіх, овець і волів; і розсипав гроші міняльників, а столи їхні поперекидав» (Ін. 2: 15), а також коли картав фарисеїв у синагозі Капернаума: «І, глянувши на них з гнівом, засмучений закам’янілістю сердець їхніх…» (Мк. 3: 5). Таким гнівом гнівався і Мойсей, коли спустився з гори Синай і побачив, як його народ танцює й поклоняється золотому тельцю, тоді він від обурення навіть розбив об землю скрижалі із заповідями Божими…
Прикладів праведного гніву знаходимо і у Старому, і в Новому Завіті багато. Такий гнів викликаний істинною любов’ю до Бога і ближнього, він не засліплює, не містить в собі ненависті, не чинить зла ближньому, не розбурхує і не тягне за собою інші гріховні дії – лють, що засліплює розум і серце, дошкульні суперечки, лайливі, жорстокі слова, кривдження, наклепи, осуд, злопам’ятність, ворожнечу, помсту. Саме такими є наслідки гніву сучасної людини – вони руйнують, а не творять, мають на меті завдати шкоди, принизити, скривдити іншого, а не спасти, допомогти. Саме тому маємо застереження для усіх нас: «Усяке роздратування‚ i лютiсть, i гнiв, i крик, i лихослiв’я з усякою злобою нехай будуть знищенi у вас; а будьте один до одного добрими, милосердними, прощайте один одному, як i Бог у Христi простив вам» (Еф. 4: 31 – 32).

Аби вберегти нас від спалахів руйнівного гніву, Священне Писання застерігає, насамперед, від поспішності: «Кожна людина нехай буде скорою на слухання, повiльною на слова, повiльною на гнiв, бо гнiв людини не творить правди Божої» (Як. 1: 19-20). А також – від злопам’ятства: «Нехай сонце не заходить у гнiвi вашому» (Еф. 4: 26). Святий апостол Павло радив: «Не звеличуйте себе, а наслiдуйте смиренних; не будьте зарозумiлi; нiкому не вiдплачуйте злом за зло, але дбайте про добро перед усiма людьми. Якщо можливо i залежить вiд вас, перебувайте в мирi з усiма людьми. Hе мстiться за себе, улюбленi, а дайте мiсце гнiву Божому. Бо написано: «Менi відомщення, Я віддам», – говорить Господь» (Рим. 12: 16 – 19).
Перемагаймо грішний гнів – лагідністю. Як заспокоїти дитину, що вередує і плаче? Обійняти, щоб вона відчула тепло і безпеку, підтримку. Якщо кричати і лаяти її у відповідь – чи заспокоїться вона? Лише смиренною лагідністю можна загасити те палаюче вугілля гніву, яке пече й кипить всередині душі. Святитель Іоан Золотоустий радить: «Перемагай злого добром, заохочуй до добра його, розірви гнів смиренням… Навіть і звірі змінюються перед людською лагідністю… Не будь сварливим з таким (гнівливим) і не виставляй гніву проти гніву, а ухилися, як мудрий керманич ухиляється від небезпечних скель». Нехай усі випробування нас лише загартовують!
Митрополит Епіфаній, митрополит Київський і всієї України ПЦУ
Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.
Всі ми – живі люди, і цілком нормально, коли нам не байдуже, коли ми на щось реагуємо, відчуваємо і переживаємо певні емоції, почуття. Все, що відкрито і даровано нам Господом у матеріальному й духовному вимірах, є не випадковістю, а продуманістю Промислу Божого. Гнів проявляється як емоційна реакція, протест внаслідок несприйняття чого-небудь, який виявляється активним невдоволенням, роздратуванням. Невже, коли коїться щось погане, ми не маємо права гніватись, не можемо виявляти своє обурення? Водночас, саме через гнів стається й багато лиха: псуються стосунки, виникає насилля, руйнуються сім’ї, розпалюються конфлікти… Тож де ця межа?
На щастя, слово Боже нам завжди допоможе. Біблія подає нам поняття праведного гніву: Господь наш Ісус Христос гнівався, пророки і святі теж гнівалися… Але: той гнів – приклад ревного захисту Істини, заради спасіння людських душ, і жоден з тих прикладів не стосувався егоїстичних цілей, лише – захисту інших людей чи духовних цінностей.
Такий праведний гнів мав Ісус Христос, коли виганяв торговців із храму Божого в Єрусалимі: «І, зробивши бич з вірьовок, вигнав з храму всіх, овець і волів; і розсипав гроші міняльників, а столи їхні поперекидав» (Ін. 2: 15), а також коли картав фарисеїв у синагозі Капернаума: «І, глянувши на них з гнівом, засмучений закам’янілістю сердець їхніх…» (Мк. 3: 5). Таким гнівом гнівався і Мойсей, коли спустився з гори Синай і побачив, як його народ танцює й поклоняється золотому тельцю, тоді він від обурення навіть розбив об землю скрижалі із заповідями Божими…
Прикладів праведного гніву знаходимо і у Старому, і в Новому Завіті багато. Такий гнів викликаний істинною любов’ю до Бога і ближнього, він не засліплює, не містить в собі ненависті, не чинить зла ближньому, не розбурхує і не тягне за собою інші гріховні дії – лють, що засліплює розум і серце, дошкульні суперечки, лайливі, жорстокі слова, кривдження, наклепи, осуд, злопам’ятність, ворожнечу, помсту. Саме такими є наслідки гніву сучасної людини – вони руйнують, а не творять, мають на меті завдати шкоди, принизити, скривдити іншого, а не спасти, допомогти. Саме тому маємо застереження для усіх нас: «Усяке роздратування‚ i лютiсть, i гнiв, i крик, i лихослiв’я з усякою злобою нехай будуть знищенi у вас; а будьте один до одного добрими, милосердними, прощайте один одному, як i Бог у Христi простив вам» (Еф. 4: 31 – 32).

Аби вберегти нас від спалахів руйнівного гніву, Священне Писання застерігає, насамперед, від поспішності: «Кожна людина нехай буде скорою на слухання, повiльною на слова, повiльною на гнiв, бо гнiв людини не творить правди Божої» (Як. 1: 19-20). А також – від злопам’ятства: «Нехай сонце не заходить у гнiвi вашому» (Еф. 4: 26). Святий апостол Павло радив: «Не звеличуйте себе, а наслiдуйте смиренних; не будьте зарозумiлi; нiкому не вiдплачуйте злом за зло, але дбайте про добро перед усiма людьми. Якщо можливо i залежить вiд вас, перебувайте в мирi з усiма людьми. Hе мстiться за себе, улюбленi, а дайте мiсце гнiву Божому. Бо написано: «Менi відомщення, Я віддам», – говорить Господь» (Рим. 12: 16 – 19).
Перемагаймо грішний гнів – лагідністю. Як заспокоїти дитину, що вередує і плаче? Обійняти, щоб вона відчула тепло і безпеку, підтримку. Якщо кричати і лаяти її у відповідь – чи заспокоїться вона? Лише смиренною лагідністю можна загасити те палаюче вугілля гніву, яке пече й кипить всередині душі. Святитель Іоан Золотоустий радить: «Перемагай злого добром, заохочуй до добра його, розірви гнів смиренням… Навіть і звірі змінюються перед людською лагідністю… Не будь сварливим з таким (гнівливим) і не виставляй гніву проти гніву, а ухилися, як мудрий керманич ухиляється від небезпечних скель». Нехай усі випробування нас лише загартовують!
Митрополит Епіфаній, митрополит Київський і всієї України ПЦУ
Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.
Приватбанк
Для сайту4149 6293 1322 1459
4149 4390 0091 7074
або
5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА