Підступний гріх

17 листопада 2023
 Коли ми ображаємося, душа не просто болить, душа починає злитися, обурюватися, засуджувати, а часом і мстити. Так болить зачеплене самолюбство. За своєю пихою (сподіваюся, ніхто при здоровому глузді не скаже, що він не гордий), людина, не в розумі, так в серце, ставить себе в центр цього світу. Навколо нього, як навколо центру, обертаються по орбітах інші люди. А адже в центрі у християнина повинен бути Господь. Але людина не хоче розлучатися зі своєю картиною світу, і коли щось її спотворює, він відчуває біль, гнів, роздратування - ображається.

Звичайно, буває, коли з нами дійсно чинять несправедливо, погано, коли свідомо завдають болю, зло. І ми намагаємося відійти або зовсім, тимчасово або назавжди, перестаємо спілкуватися. Ці дії ми здійснюємо тому, що нами керує образа. Апостол Павло нам каже: «Якщо можливо, будьте з усіма в світі». Це не означає - з усіма в спілкуванні, в однодумності. Якщо спілкування не складається, протиріччя нездоланні, ви, упокорюючись зі своєю обмеженістю, відійдіть, але - в світі. Почуття образи рано чи пізно повинно бути переможене.

Боротися з образою непросто, як з будь-яким гріхом. Але у випадку з образою часом навіть не всім очевидно, що взагалі треба боротися. Тому що коли людина ображається, він вважає постраждалим себе і займає вичікувальну позицію. Йому здається, раз його образили, це у нього повинні просити вибачення, та й перед Богом каятися у своїй грубості, різкості та ін.

А ось Христос каже, що образа - не просто гріх, а такий гріх, який позбавляє людину навіть можливості сподіватися на прощення власних гріхів! «І коли стоїте на молитві, прощайте, як маєте що проти кого, щоб і Отець ваш небесний пробачив вам прогріхи ваші; якщо ж не прощаєте ви, то й Отець ваш Небесний не простить вам провин ваших »(Мк. 11; 25-26).

Виходить, поки ми вважаємо свою образу «справедливої», ми ні про що не можемо просити Господа, навіть про прощення власних гріхів - до тих пір, поки самі не залишимо своїх претензій, своїх судів і не віддамо суд Богу.

ФАКТОР БОГА

Образа закриває нас і від людей, і від Бога. Тому, як тільки ви образилися, дійте: помоліться за кривдника. Через нехочу, навіть якщо це буде просто автоматично. З точки зору мирської логіки - це нонсенс, в крайньому випадку - парадокс. Але такі вже ми, християни, парадоксальний. Ще апостол Павло зазначав: «Коли нас лихословлять, ми благословляємо; як нас переслідують, ми терпимо; як лають, ми молимось »(1 Кор. 4; 12-13).

Цей закон - юродство для світу, він - всупереч усім міркуванням про права і гідність. І все-таки ви спробуйте! Встаньте перед іконою і покладіть за людини уклін зі словами: Боже, помилуй ось цю людину (ім'я).

Нехай все в вас протестує проти таких слів. Але якщо ви це зробите, ви поступите не по своїй волі, а для Божої волі. Це послужить вам розрадою, а Бог не забариться. З моменту такої молитви ви вже не одні в своєму проханні, ви навіть не своїми силами намагаєтеся вирішити ситуацію, з вами - Бог. Він починає діяти. Приходить благодать Божа і пом'якшує серце. І ваше, і «кривдника».

Якщо ви будете молитися за образив вас, ви обов'язково відчуєте різницю між ставленням зі стану образи і тим ставленням до людини, яке народжує молитва за нього. Вам стане легше переносити його різкості, гострі кути. Та й сама людина, за яку молиться той, кого він скривдив, може змінитися. Так діє заповідь - підстав другу щоку, зупини зло на собі, не передавай по ланцюжку. Тебе образили, ти молишся за кривдника, бажаєш йому добра, здоров'я і миру. І благодать Божа подається обом.



Молитва змінює сам фокус сприйняття «образ». З'являються питання: а може, я теж когось в житті образив? Може, теж поранив чиюсь душу, і вона все болить?
Багато начебто на словах все це знають, але абсолютно недооцінюють. Люди часто скаржаться на те, що Бог «не чує» їх молитов. А може, тому й «не чує», що самі-то ми не можемо пробачити, відпустити, тримаємо в боржниках, вважаючи себе несправедливо скривдженим, і навіть чекаємо, коли Бог нашого боржника покарає. Може, тому й наша молитва до Бога недерзновенна?

Заповідь про любов до Бога і ближнього нероздільна. Ображаєшся, злишся, значить - не любиш  ближнього, значить, і Бога не любиш, - так апостол любові Іоанн Богослов говорить. Можна навіть перевірити себе: якщо не йде молитва, на серце холодно, і не тому, що втомився, забігали, може бути, це від того, що є вантаж на серце, образа на людину не дає молитися?

ВРАЗЛИВІСТЬ - ЯК ЗАРАЗА

Образа - гріх, тому що чіпляє до себе, пов'язуючи в важкий вузол, відразу кілька гріховних станів: осуд, злопам'ятність і мстивість. І якщо помста в дії людині уважному ще вдається проконтролювати, то з осудом складніше. Адже сама образа ґрунтується на сознавании якоїсь правди в своїй уразливості. На нашому понятті справедливості.

Але наша правда - людська, часом, надто людська. А є правда Божа. І в очах Божих все може бути не так, як нам представляється. Адже Богу відкриті всі таємні мотиви, причини справ рук людських, а нам не відкриті. Ми бачимо частина, а Він - все відразу. Довіримося Богу. Раз Він попустив щодо нас «несправедливість», краще займемося пошуком сенсу або тихо потерпимо. Коли вдається ось так вибудувати ієрархію думок: спочатку Божого, потім свого, образи стають тихіше.
Є старий, але втішний святоотцівський рецепт: коли ми страждаємо від образ, причому саме несправедливих, якщо приймемо це зі світом, потерпимо, нам і наші гріхи, про які ми й забули, залишивши.

Багато святі отці вважали перенесення образ тестом на істинне християнство. Терпиш образи з мирною душею - що ж, не дарма постиш-молишся, твориш добрі справи. Значить, ти робиш це заради Христа, а не через марнославство.
Святий Силуан Афонський взагалі говорив, що ми - тільки тоді християни, коли виконуємо заповідь про любов до ворогів. А ця євангельська максима починається з терпіння образ. Не випадково Христос в Євангелії ставить заповіді про любов до ворогів і про молитву за тих, хто в один ряд, через коми: «А Я кажу вам: любіть ворогів ваших, благословляйте тих, хто проклинає вас, хто ненавидить вас, і моліться за тих, вас і гонять вас ...» (Мф. 5: 44). Ясна річ, що не треба все тільки буквально сприймати і під час війни ми багато говорили про цю важку заповідь любові до ворогів, але якщо нам до цього не прагнути, пояснювати все власної ранимою, у нас в душі утворюється навик, гріховна звичка самовиправдання. Вразливість як зараза вкорениться в життя, чіпляючись до всіх її обставин.

Вразливість і для самої людини, і для оточуючих його людей може стати мукою. Якщо в сім'ї, наприклад, чоловік або дружина страждають уразливістю, це відбивається на всіх членів сім'ї. В цьому випадку образливість стає ще й засобом маніпуляції, психологічного шантажу, викликаючи у близьких почуття провини і штовхаючи часто на неправильні дії.

ВІДІЙДІТЬ З МИРОМ

Говорити про свою образу людині можна тільки тоді, коли ви самі заспокоїлися. Якщо ви роздратовані, ображені, засмучені, зліться, ви неминуче будете засуджувати людину, докоряти йому і нічого доброго ваш розмова не принесе.

Якщо батьки в роздратуванні говорять дитині правильні слова, дитина ці слова не засвоїть. Якщо вони в гніві карають його, це покарання принесе тільки шкоду. Дитина бачить, що хоча батьки і карають його за проступок, самі в цей момент грішать іншим гріхом, тому їх напоумлення його НЕ зцілює. Він просто підкоряється силі, поки.

Але якщо за допомогою молитви вам заспокоїтися вдалося, ви можете спробувати поговорити з людиною. Людина буде почувати, що за вашими словами стоїть не роздратування, чи не пристрасність, а сенс, і може прислухатися до ваших слів.
Але буває, що поговоривши, з людиною доводиться розлучатися. Розлучіться зі світом. Порука - ваша спокійна совість. У багатьох святих отців є така порада, що деколи краще розлучитися з чоловіком. Наприклад, настоятель монастиря прийшов до висновку, що якийсь брат, якщо залишиться в монастирі, для себе отримає велику користь, але братії принесе велику шкоду. В цьому випадку настоятель може прийняти рішення вибрати користь братії і розлучитися з братом.

Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.

Приватбанк
 4149 6293 1322 1459

4149 4390 0091 7074


або
5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА