Зцілення розслабленого
03 серпня 2024
У 6-ту неділю після П’ятидесятниці Церква згадує подію зцілення Христом розслабленого. Особливістю цього чудесного лікування, про яке з певними подробицями діляться три євангелісти (див. Мф. 9:1-8; Мк. 2:1-12; Лк. 5:17-26), є те, що воно було здійснене не за вірою самого хворого (принаймні, у Біблії з цього приводу нічого не сказано), а по вірі людей, які принесли його. І в цьому євангелісти одностайні, хоча їх оповідання різняться в описі подій, що передували зціленню.
Не будемо зараз розбирати відмінності євангельських оповідань: все-таки євангелісти не були очевидцями тих подій, а писали з чиїхось слів, навіть євангеліст Матфей на той момент не був у колі Ісусових учнів (див. Мф. 9:9). Що ж змусило тоді євангелістів відтворити ці події, адже Ісус зцілив безліч людей? Що ж особливого було в цьому зціленні, невже розібраний дах? – Так, дах, а точніше віра, яка спонукала цих чоловіків на подібний вчинок, і саме завдяки цій вірі стало можливим зцілення.
Не будемо зараз, знову ж таки, детально розбиратися у визначенні, що таке віра (див. Євр. 11:1), бо за цими міркуваннями можемо втратити суть цього євангельського епізоду, а це цілком можливо, на кшталт, коли люди за розмовами про Бога, забувають про Його головну властивість, сутність. Яку? – Про це трохи згодом, а краще підійдемо до розгляду цієї події з причини, яка лягла в основу їхньої віри та спонукала цих чотирьох людей наважитись на цей вчинок.
«Віра без діл мертва» (Як. 2:26) і «без віри догодити Богові неможливо» (Євр. 11:6), – от ці два вірша візьмемо за відправну точку наших роздумів. Ісус зцілив хворого, бачачи «віру їхню», і проявом цієї віри був той факт, що ці люди не тільки не прийшли до Бога самі, але принесли свого… у Біблії не сказано, що це був їхній друг, але вчинок їх був більш, ніж прояв дружби у звичному розумінні, це був акт любові. І ця любов спонукала (а не змусила, бо де примус – там немає любові) цих людей на цей вчинок.
А от і відповідь про головну Божу властивість: «Бог є любов» (1Ін. 4:8), і головним проявом справжньої віри, як ми побачили на прикладі цього зцілення, є любов.
А тепер порівняємо визначення ознак любові, яке подає нам Біблія з вчинком цих чоловіків: «Любов довготерпить, милосердствує, любов не заздрить, любов не вихваляється, не пишається, не безчинствує, не шукає свого, не гнівається, не замишляє зла, не радіє з неправди, а радіє істині; усе покриває, всьому йме віру, всього сподівається, все терпить» (1Кор. 13:4-7). Напевно, нікому не складе значних зусиль побачити ті всі ознаки в ставленні невідомих праведників до розслабленого.
Загалом, це визначення ознак любові добре знайоме тим, хто регулярне бере до рук Біблію, і ми якось звикли до нього. Як звикли до вступу, що міститься перед визначенням цих ознак: «…Якщо маю дар пророцтва, і знаю всі таємниці, і маю всяке пізнання і всю віру, так що й гори можу переставляти, а любові не маю, – то я ніщо…» (1Кор. 13:2). Другий вірш обраний не випадково, бо в ньому згадується віра, проте яка без любові є ніщо.
«Зробивши це одному з цих братів Моїх менших, Мені зробили» (Мф. 25:40), – скаже Господь (а комусь і не скаже) на остаточному Суді. І виявляється, щоб потрапити у вічні обителі мало просто віри, потрібна «віра, яка діє любов’ю» (Гал. 5:6). Напевно, щоб пригадати нам цю важливу істину, Дух Святий спонукав (не змусив!) євангелістів залишити у своїх безсмертних творах розповідь про це дивовижне зцілення, причиною якого була любов: чотирьох невідомих праведників до себе подобного, а також Божа любов до людства в цілому і до особисто кожного з нас.
о.Михайло Лукін
Не будемо зараз розбирати відмінності євангельських оповідань: все-таки євангелісти не були очевидцями тих подій, а писали з чиїхось слів, навіть євангеліст Матфей на той момент не був у колі Ісусових учнів (див. Мф. 9:9). Що ж змусило тоді євангелістів відтворити ці події, адже Ісус зцілив безліч людей? Що ж особливого було в цьому зціленні, невже розібраний дах? – Так, дах, а точніше віра, яка спонукала цих чоловіків на подібний вчинок, і саме завдяки цій вірі стало можливим зцілення.
Не будемо зараз, знову ж таки, детально розбиратися у визначенні, що таке віра (див. Євр. 11:1), бо за цими міркуваннями можемо втратити суть цього євангельського епізоду, а це цілком можливо, на кшталт, коли люди за розмовами про Бога, забувають про Його головну властивість, сутність. Яку? – Про це трохи згодом, а краще підійдемо до розгляду цієї події з причини, яка лягла в основу їхньої віри та спонукала цих чотирьох людей наважитись на цей вчинок.
«Віра без діл мертва» (Як. 2:26) і «без віри догодити Богові неможливо» (Євр. 11:6), – от ці два вірша візьмемо за відправну точку наших роздумів. Ісус зцілив хворого, бачачи «віру їхню», і проявом цієї віри був той факт, що ці люди не тільки не прийшли до Бога самі, але принесли свого… у Біблії не сказано, що це був їхній друг, але вчинок їх був більш, ніж прояв дружби у звичному розумінні, це був акт любові. І ця любов спонукала (а не змусила, бо де примус – там немає любові) цих людей на цей вчинок.
А от і відповідь про головну Божу властивість: «Бог є любов» (1Ін. 4:8), і головним проявом справжньої віри, як ми побачили на прикладі цього зцілення, є любов.
А тепер порівняємо визначення ознак любові, яке подає нам Біблія з вчинком цих чоловіків: «Любов довготерпить, милосердствує, любов не заздрить, любов не вихваляється, не пишається, не безчинствує, не шукає свого, не гнівається, не замишляє зла, не радіє з неправди, а радіє істині; усе покриває, всьому йме віру, всього сподівається, все терпить» (1Кор. 13:4-7). Напевно, нікому не складе значних зусиль побачити ті всі ознаки в ставленні невідомих праведників до розслабленого.
Загалом, це визначення ознак любові добре знайоме тим, хто регулярне бере до рук Біблію, і ми якось звикли до нього. Як звикли до вступу, що міститься перед визначенням цих ознак: «…Якщо маю дар пророцтва, і знаю всі таємниці, і маю всяке пізнання і всю віру, так що й гори можу переставляти, а любові не маю, – то я ніщо…» (1Кор. 13:2). Другий вірш обраний не випадково, бо в ньому згадується віра, проте яка без любові є ніщо.
«Зробивши це одному з цих братів Моїх менших, Мені зробили» (Мф. 25:40), – скаже Господь (а комусь і не скаже) на остаточному Суді. І виявляється, щоб потрапити у вічні обителі мало просто віри, потрібна «віра, яка діє любов’ю» (Гал. 5:6). Напевно, щоб пригадати нам цю важливу істину, Дух Святий спонукав (не змусив!) євангелістів залишити у своїх безсмертних творах розповідь про це дивовижне зцілення, причиною якого була любов: чотирьох невідомих праведників до себе подобного, а також Божа любов до людства в цілому і до особисто кожного з нас.
о.Михайло Лукін
Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.
Приватбанк
4149 6293 1322 1459
5159 3351 0939 4102
або
5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА
4149 6293 1322 1459
5159 3351 0939 4102
або
5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА