Про земні блага
25 липня 2024
Не за те, ким ми є, дає Господь нагороду, а за те, як ми від свого дару, від свого покликання служимо іншим. Бо те, ким ми є, в основі своїй залежить не від нас самих, а від Бога, Який дав нам певні дари, Який покликав до того чи іншого служіння.
Чи є злом багатство, влада, визнання, першість у чомусь? Ні. Саме собою це все є нейтральним, але може стати злом і гріхом, якщо цим зловживати, використовувати лише на власну вигоду, а не на користь інших, зрощувати на цьому ґрунті різні гріховні пристрасті. За вченням Церкви багата людина не має жодної переваги над бідною, бо її земне багатство – по суті не її, а Боже, надане цій людині в тимчасове користування. Адже якби земне майно було нашою винятковою власністю, то воно залишалося б з нами назавжди, навіть після тілесної смерті. Але воно переходить з рук у руки, воно є тлінним і тим про себе свідчить, що дається лише на певний час.
Отже, всі земні блага (власне, як і сам видимий світ, і люди) створені Господом, і ми, Його творіння, є лише тимчасовими розпорядниками, користувачами цього майна. До речі, відносність права власності для людини Спаситель неодноразово показує у притчах: про виноградник, про таланти, про управителя маєтку тощо. Саме тому Євангеліє застерігає: «Від усякого, кому дано багато, багато й вимагається, і кому багато довірено, з того більше й спитають» (Лк. 12: 48). Господь спитає, як ми розпоряджаємося тими дарами, які з волі Божої отримали: чи марнуємо, як блудний син марнував спадок батьківський, чи закопуємо в землю таланти, як лукавий раб закопав срібло свого господаря замість того, щоби примножити його. Чи навпаки – плекаємо отримане нами та примножуємо його на благо?
Тому всякому, кого Господь покликав до більшого служіння, кому доручив багатство матеріальне чи владу, особливе становище, посаду – потрібно не гордитися цим, не звеличуватися над іншими, але твердо пам’ятати про ще більшу відповідальність перед Богом. Бо хоча Він довірив більше, ніж іншим людям, але більше і спитає.
Багатство і влада – не зло, коли від них не залежати, але коли вони починають володіти людиною, її життям і вчинками, тоді вони стають злом. Тоді вже не багатство служить добрим справам, а сама людина стає рабом багатства чи влади, все своє життя спрямовуючи на його оберігання та примноження. Тому Господь і застерігає, що неможливо присвячувати себе і Богові, і багатству водночас: «Ніхто не може двом господарям служити: бо або одного полюбить, а другого буде ненавидіти; або одного триматиметься, а другим знехтує. Не можете служити Богові й мамоні» (Мф. 6: 21).
Митрополит Київський і всієї України ПЦУ Епіфаній
Чи є злом багатство, влада, визнання, першість у чомусь? Ні. Саме собою це все є нейтральним, але може стати злом і гріхом, якщо цим зловживати, використовувати лише на власну вигоду, а не на користь інших, зрощувати на цьому ґрунті різні гріховні пристрасті. За вченням Церкви багата людина не має жодної переваги над бідною, бо її земне багатство – по суті не її, а Боже, надане цій людині в тимчасове користування. Адже якби земне майно було нашою винятковою власністю, то воно залишалося б з нами назавжди, навіть після тілесної смерті. Але воно переходить з рук у руки, воно є тлінним і тим про себе свідчить, що дається лише на певний час.
Отже, всі земні блага (власне, як і сам видимий світ, і люди) створені Господом, і ми, Його творіння, є лише тимчасовими розпорядниками, користувачами цього майна. До речі, відносність права власності для людини Спаситель неодноразово показує у притчах: про виноградник, про таланти, про управителя маєтку тощо. Саме тому Євангеліє застерігає: «Від усякого, кому дано багато, багато й вимагається, і кому багато довірено, з того більше й спитають» (Лк. 12: 48). Господь спитає, як ми розпоряджаємося тими дарами, які з волі Божої отримали: чи марнуємо, як блудний син марнував спадок батьківський, чи закопуємо в землю таланти, як лукавий раб закопав срібло свого господаря замість того, щоби примножити його. Чи навпаки – плекаємо отримане нами та примножуємо його на благо?
Тому всякому, кого Господь покликав до більшого служіння, кому доручив багатство матеріальне чи владу, особливе становище, посаду – потрібно не гордитися цим, не звеличуватися над іншими, але твердо пам’ятати про ще більшу відповідальність перед Богом. Бо хоча Він довірив більше, ніж іншим людям, але більше і спитає.
Багатство і влада – не зло, коли від них не залежати, але коли вони починають володіти людиною, її життям і вчинками, тоді вони стають злом. Тоді вже не багатство служить добрим справам, а сама людина стає рабом багатства чи влади, все своє життя спрямовуючи на його оберігання та примноження. Тому Господь і застерігає, що неможливо присвячувати себе і Богові, і багатству водночас: «Ніхто не може двом господарям служити: бо або одного полюбить, а другого буде ненавидіти; або одного триматиметься, а другим знехтує. Не можете служити Богові й мамоні» (Мф. 6: 21).
Митрополит Київський і всієї України ПЦУ Епіфаній
Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.
Приватбанк
4149 6293 1322 1459
5159 3351 0939 4102
або
5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА
4149 6293 1322 1459
5159 3351 0939 4102
або
5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА