Фаворське світло

18 серпня 2023
19 серпня Церква відзначає велике двунадесяте свято - Преображення Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа. Що є Фаворське світло і як нам до цього ставитись? Спробуємо разом розібратися.

У колі церковних свят три сполучені рисами подібності, зближені один з одним особливої спорідненої близькістю. Це П'ятидесятниця, Богоявлення і Преображення Господнє. Свята об'єднані один з одним своєю природою. У П'ятидесятниці - Дух Святий зішесттям Своїм у вигляді вогненних язиків вводить нас у надра богопізнання, відкриваючи в можливій для нас повноті життя Пресвятої Трійці.

У святі Богоявлення - три Особи Пресвятої Трійці явили Себе в освячувальної дії в приготовлені нашого спасіння, згодним рятівним дією, освячує світ. У Преображенні - Пресвята Трійця явила Себе по перевазі в славі не створеного Божественного світла. У ньому все світло, все наповнюється їм і все в ньому таємничо видозмінюється.

Вершина гори Фавор, на яку Спаситель звів обраних учнів, наповнилася виливом Божественного світла, невимовної славою Божества. І цим виливом Божественного світла наповнена вся ікона свята. Вся поверхня її стає ніби світопріімної. Розподіл зображень на іконі - хмара ось Спасителя, рух променів, що знаменують Божественні сили енергії, рух Фаворської гори і падаючих стрімголов апостолів, - вся основа ікони говорить про світло і визначається світлом. Світлом наповнене хмара - слава Духа Святого, що осеніла Господа, і шати Спасителя, білизна якого наповнена тонкою мережею золотих променів, також знаменують випромінювання Божественних сил.

Відбиття світла, що ллється від Господа, просвітлює ризи Мойсея та Іллі, і ризи апостолів, занепалих на землю, і ступінчасті виступи Фаворської гори. Сама ж гора як би наповнена одухотвореними волею приготувати місце Спасителеві. Обриси її, піднімаючись, звужуються до вершини і на самому верху розпадаються на три малих уступу, утворюючи місце для Спасителя і для двох Його співрозмовників: для Іллі, Заступника від живих, і Мойсея, Заступника від мертвих. Складки їх одягу так само, як підняті вихором одягу апостолів, наповнені таємничим світлом, що йде від Спасителя. Апостоли іноді зображені падаючими стрімголов, іноді лише що зазнали на землю і вкривають особи строями. Божество, за визначенням преосвященного Інокентія Херсонського, приховане під завісою плоті, виявило Свою присутність і блищало як блискавка. Молитва до того порушила і спонукала приховану в людстві Ісусову повноту Божества, що вона, сповнені душу Боголюдини світлом своїм, проникла крізь тіло і засяяла в особі, що не входячи тут, осяяла і перетворила саму одяг.

Не перед усім народом і навіть не перед усіма учнями відбулося диво Преображення, але лише перед трьома обраними Христом апостолами, які змогли перенести бачення нестерпного слави. І не відразу зробив їх Господь свідками Свого Преображення, але по сходженні на вершину Фаворської гори, вказуючи цим, що ще не скрізь і не в усякому стані можна зробитися свідками і співучасниками Преображення Господнього, але лише працею сходження. У житті Церкви цим горним шляхом йшли подвижники, спрямовані до споглядання. До явища Божественного світла їх призводило сходження на вершину безмовності, і Церква зберігає безліч свідчень про це світлі, який був дослідно осягаємо при зануренні в молитву і споглядання.

Про природу цього таємничого світла виникали розбіжності і велися тяжкі суперечки, особливо в монастирях Афонської гори, вершина якої вінчається храмом Преображення. На Афоні, де внутрішній досвід шукають безмовності подвижників (ісихастів) з особливою силою і постійністю сполучався з появою Фаворського світла, виникли суперечки про природу цього світла. Деякі, на чолі з ченцем Варлаамом, під впливом західних схоластичних уявлень, стверджували, що світло, бачене на Фаворі апостолами, чи не було нествореним світлом, Божественним світлом, але було створеним Госпродом явищем, і тільки в силу цього і могло бути видимо. Також створеним мислив Варлаам і всяка дія Божественної Благодаті і прояв Божественних сил-енергій.

"Вчення бо умовредно, яко загальна благодать Отця, Сина і Святого Духа і світло Майбутнього Століття, ним же і праведні возсіяет яко сонце, його ж і Христос передпоказу на горі возсіявий, і просто вся сила і дійство Триіпостасного Божества ... є створення" (синаксарем на другий тиждень Великого посту).

Завершився цей спір на соборі в Константинополі сповіданням святого Григорія Палами, викриваючи Варлаама і однодумця з ним Акіндіана. Палама назавжди затвердив православне вчення про природу Благодаті, Божественних сил і Фаворського світла. Світло, явлене апостолам на горі Фавор, за свідченням святого Григорія Палами, є світло нестворене, але є випромінюванням Самого Божества, светолучним виливом Благодаті Пресвятої Трійці, що освячує світ.

"Світло Преображення Христового таємниче наповнює Церква, роблячи світлоносними ангельські чіноначалія і проявляючись у святих, і це світло є вже слава Майбутнього Століття, і святі, що свідчать про Фаворського світла, бувають не тільки свідками його, але самі наповнюються їм, тому що всім, дивлячись відкритим лицем на славу Господа нашого, має перетворитися Духом Божим від слави на славу. Преображення точно дає і образ нашого преображення "(архіеп. Інокентій Херсонський).

Ось якими словами говорить про це ж преподобний Симеон Новий Богослов: "Благодать Духа Святого, яка приходить як розумний світ, приходить з тихістю, приносячи радість. Тобто відсвіт вічного світла і відблиск безперестанних блаженства, який робить людину другом і сином Божим і Богом, наскільки це місткість для людини ". І далі: "Розум, що з'єдналися з Богом, стає як світло. Розум тоді є світло і бачить світло, тобто Бога. Розум бачить себе абсолютно об'єднаним з цим світлом і тверезо спить".

У незліченній ряду свідоцтв про Фаворське світло є одне особливо близьке нам за часом і за умовами, в яких це сталося, диво. Це явище благодатного світла, яким завершилася бесіда про сенс і призначення християнського життя преподобного Серафима Саровського з його другом Мотовиловим. У бесіді цієї преподобний Серафим роз'яснив Мотовилову, що ні чистота життя, ні гідність і багатство заслуг не є кінцевим сенсом християнського життя, але лише необхідними умовами до досягнення цього сенсу. Той скарб, який одне гідно бути завершенням життя, є повнота стяжання Святого Духа, коли душа людська, знаходячи повноту благодаті, «яснішає Троїчною єдністю». Мотовілов не міг зрозуміти, що є наживання Святого Духа, і ось преподобний, для того щоб Мотовілов остаточно усвідомив собі сказане, зробив його причасником і тайновидцем дива. Особа св. Серафима початок невимовно просвітлюватися. На питання старця, від чого Мотовілов не дивиться на нього, той відповів: "Не можу, батюшка, дивитися, з очей Ваших блискавки сипляться, обличчя Ваше зробилося світліше сонця, і в мене очі ломить від болю".

Далі Мотовілов такими словами передає бачене їм: "Уявіть собі в середині сонця, у самої блискучої яскравості полуденних променів, обличчя людини, з вами розмовляє. Ви бачите рух вуст, вираз його очей, чуєте його голос, відчуваєте, що хтось вас руками тримає за плечі, але не тільки рук цих не бачите, ні самих себе, ні фігури його, а тільки одне світло сліпуче, що тягнеться далеко, на кілька сажнів колом і озаряюще яскравим блиском своїм сніжну пелену і сніжну крупу, обсипали зверху мене і Великого старця ". Такими словами Мотовілов описує явище нествореного світла, що просвітило преподобного Серафима. І світ цей є все те же світло Преображення Господнього, яке прояснює святих, одягає славою святу Церкву, яке, за визначенням собору, що затвердив сповідання святого Григорія Палами, є "невимовної славою і сверхсовершенние і предвічної славою Божества".

Цьогоріч ми востаннє відзначатимемо це свято у другій половині серпня, адже з переходом на більш точний новоюліанський календар Преображення Господнє вшановуватиметься 6 серпня. Це одне з дванадцяти найбільших християнських свят, встановлене на спомин про подію явлення Божественної слави Ісуса Христа своїм учням – апостолам Петру, Якову та Іоану на горі Фавор, щоби укріпити їхню віру. Саме тому деякі святі отці називають його «другим Богоявленням».
40 днів відділяє це свято від іншого дванадесятого свята – Воздвиження Хреста Господнього, яке нагадує про Голгофську жертву Спасителя, на яку Він пішов після Преображення. На іконах, присвячених цій євангельській події, бачимо, як згадані три апостоли, ставши свідками чудесного Преображення Господнього на горі Фавор, «впали ниць і дуже полякались. Але Ісус підійшов, доторкнувся до них і сказав: встаньте і не бійтеся» (Мф. 17: 6 – 7).

Також на іконах Преображення поруч зі Спасителем бачимо найбільших старозавітних пророків Мойсея та Іллю. Вони теж явилися тоді апостолам, щоби засвідчити, що Господь Ісус Христос є здавна провіщений пророками Месія і Спаситель світу, а також утвердити учнів Христових, а разом з ними і всіх вірних, що за їхню віру, любов до Бога і людей, за подвиги на землі їх очікує осяяння Божою славою, як учнів і друзів Христових.

Преображення грецькою мовою – μεταμόρφωσις – означає «перетворення, зміна форми, метаморфоза». Преображення Ісуса Христа, коли Він явив у нетварному (тобто, нематеріальному) світлі Свою Божественну славу своїм учням-апостолам, є явленням Сина при свідченні Отця в Дусі Святому – тобто є одкровенням усіх Іпостасей Святої Трійці.



В народі прийнято називати це свято «другим» або «яблучним» Спасом. Але це не зовсім правильно з точки зору того, що ми як християни вшановуємо. Спас (Спаситель наш Господь Ісус Христос) – Він Один, і не може бути «першим, другим чи третім». Так само, Він не може бути «медовим, яблучним, горіховим, хлібним» чи ще якимсь. Подібні означення виникли з традиції приносити на освячення до храму перші плоди, що достигали на цей час, задля благословення врожаю та подяки Богу за його земні блага.
Тож приходьте до храму на святкову літургію, після якої ви зможете освятити плоди і фрукти, які принесете – на славу Божу і вам на благословення.
Початок служби 19 серпня о 10 ранку.

 
Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.
 
Приватбанк
 4149 6293 1322 1459
 
4149 4390 0091 7074

або

5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА