Гордим противиться, а смиренним дає благодать

08 березня 2024
 «Бог гордим противиться, а смиренним подає благодать» (Яків 4:6). Такими словами звертається апостол Яків у своєму посланні до вірних. Цю думку дублює апостол Петро у своєму першому посланні. Вона вкрай важлива. Ми можемо зробити Бога своїм противником, якщо ми горді, або отримати милість Господню, коли перебуваємо в стані смирення. Але чому Бог любить смиренних і відкидає гордих?

Для початку пригадаємо, що таке гордість, а що є смиренням. Гордість, як відомо, є пристрастю, що відводить нас від Бога, яка спонукає зневажати людей. Адже це властивість сатани, який був світлим Ангелом, на ім'я Денниця, що загордився і не захотів славити свого Творця. Немає більш небезпечної пристрасті, ніж гордість. Ця пристрасть вважається найбільш небезпечною й руйнівною силою, оскільки її привід лежить не в матеріальному світі, а у світі духовному. Гордість, як протилежна пристрасть чесноті смирення, зводить непереборну стіну між Богом і людиною й перетворює її на ворога. Адже Бог за своєю сутністю є сама Любов і саме Смирення.
Гордець звеличується над іншими людьми своїми уявними чеснотами, рахуючи інших людей нижчими за себе. Коли гордий заради свого «Я» принижує інших, то цим він ніби вступає в боротьбу з Самим Богом та хоче сказати Христу: «Не хочу і не буду я слідувати Твоєму прикладу. Не хочу я бути таким як Ти!»

Смирення характеризується як піднесений духовний стан, обумовлений правильною думкою людини про себе як про створіння Боже, правильним ставленням до Господа як до Творця і Вседержителя, правильним ставленням до світу як до Божого творіння.
Слово «смиренність» має в своїй основі слово «мир». Це вказує на те, що смиренна людина завжди перебуває в мирі з Богом, самим собою та іншими людьми. Смирення – чеснота, протилежна гордості та марнославству, які в силу своїх властивостей, віддаляють людину від Господа. Смирення ж, уподібнює людину Богу: "Навчіться від Мене, - говорить Господь, - бо Я лагідний і смиренний серцем, і знайдете спокій душам вашим" (Мф.11: 29).

Людину, що впала в гордість можна порівняти з тим, хто підіймається на дуже високу гору, але, досягнувши вершини, падає і розбивається. Смиренний же, навпаки, не падає, тому що йому нікуди падати, оскільки він і так вважає себе найнижчим.
Святі отці гордість називають «насінням сатани», оскільки саме він вважається винахідником гріха. Також гордість перекреслює всі старання людини у духовному житті. Згадаймо ще раз притчу про митаря й фарисея, яку Церква пропонує для повчання у першу неділю перед Великим постом.

Два чоловіки прийшли до храму помолитись. Один з них був фарисеєм, а другий - митарем. Фарисей, ставши по центрі храму молився так: «Дякую Тобі Боже, що я не такий, як інші люди, грабіжники, кривдники, перелюбники, або як цей митар. Дотримуюсь посту два рази на тиждень, даю десятину від своїх прибутків...» А митар стояв далеко, не смів навіть підняти очей на небо та бив себе в груди промовляючи: «Боже! Будь милостивий до мене, грішного!»

І Господь, пояснюючи вчинки цих людей звертається до учнів: «Кажу вам, що цей (митар) пішов до дому свого більш виправданий, аніж той (фарисей), бо кожен, хто підноситься, буде понижений, а хто принижує себе піднесеться» (Лк. 18: 9-14). Адже «всякий, хто підноситься, буде принижений; а той, що принижує себе, піднесеться».
Перед нами дві дороги: ми або йдемо шляхом фарисея з його земним добробутом і почестями та гордим духом, що неминуче приводить до загибелі, або йдемо дорогою митаря з його скорботним серцем й смиренним духом, що неодмінно приведе до джерела світла і правди - Христа.



Ще одну історію, як гордість може погубити людину, знаходимо в Пролозі. Один монах, на ім'я Ірон, протягом п'ятдесяти років жив у пустелі та перевершив усіх ченців своїм рівноангельським життям. Однак і до такого подвижника, який день і ніч проводив своє життя в молитвах і подвигах, закралася гордість. Він став думати, що інші ченці тримаються не такого статуту, якого б слід було триматися, і став ставитися до них зневажливо. Диявол, помітивши зарозумілість в старці, не забарився докласти зусилля, щоб занапастити його душу. Він з'явився йому в образі світлого Ангела, а чернець перебуваючи в самообмані, повірив йому. Тоді диявол запропонував старцеві кинутись у колодязь, говорячи, що за святе життя йому від цього шкоди не буде. Старець послухався кинувся туди. Його витягли із криниці ледве живим. А на третій день він помер. «Гордість, якби й наблизилася до неба, падає навіть до пекла. Смирення – навпаки, якби сягнуло пекла, звідти зводиться навіть до неба» - повчають святі отці.

Як боротися з гордістю?

Як же боротися з гордістю, адже, як ми бачимо, що навіть найдосвідченіші аскети ставали її жертвою? Відповідь проста: стати смиренними. Чому монах повірив дияволові, який постав перед ним у вигляді Ангела? Тому що вважав себе гідним спілкування з Ангелами за свої заслуги та аскетичні подвиги. Чому митар, а не фарисей вийшов із храму більш оправданим? Тому що, на відміну від гордовитого фарисея, звертався до Бога зі смиренним серцем.
У боротьбі з гордістю авва Ісая рекомендує наступне: «Якщо виникає в тобі гордість, згадай, що нею винищуються усі плоди чесноти, і заспокоїшся».

У чому полягає смирення?

У вислові безіменних старців авва відповідає: «У тому, щоб пробачити братові, що згрішив проти тебе, перш ніж він попросить пробачення». Преподобний авва Дорофей пише про два види смирення. Перше смирення полягає в тому, щоб вважати брата свого в усьому кращим, одним словом, вважати себе найнижчим. Друге ж смирення полягає в тому, щоб приписувати Богові всі свої подвиги, це досконале смирення святих. Воно виразно народжується у душі від виконання заповідей Божих.

Так гілки, коли на них багато плодів, плодами схиляються вниз, а гілка, на якій немає плодів, підіймається вгору і росте прямо. Є деякі дерева, які не дають плоду, поки їх гілки ростуть вгору, якщо ж підвісити камінь до гілки та нагнути її, тоді вона дасть плід. Так і душа: коли упокорюється, приносить плід, і чим більше приносить плоду, тим більше упокорюється. І святі: що більше наближаються до Бога, то грішнішими себе бачать».

Отже, смирення є необхідною умовою, щоб бути в мирі з Господом. Гордість – навпаки віддаляє нас від Бога та уподібнює сатані. До смиренної людини ніяким чином не приступить супротивник-диявол, оскільки вона перебуває з Христом, Який дав владу наступати на всю силу ворога роду людського.
Тож всіма силами будемо здобувати чесноту смирення – невимовну красу наших душ. І тоді дійсно сподобимося благодаті Божої, яка буде підтримувати у житті та вести рятівним шляхом у Царство Небесного Отця!

Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.

Приватбанк
 4149 6293 1322 1459

4149 4390 0091 7074


або
5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА