Блудниця, яка стала святою

05 квітня 2025
Наприкінці Великого посту Церква згадує історію дивовижної жінки, яка була блудницею, але своїм покаянним подвигом досягла святості. Свята Марія Єгипетська жила у VI столітті в Олександрії. Вона була відомою у всьому місті тим, що була повією і 17 років свого молодого життя вона присвятила блуду і розпусті. Про факти її непростої долі у нашому матеріалі.
 


Порочне життя Марії тривало до тих пір, поки Господь не врозумив її наступним чином. Коли вона, одного разу, з паломниками хотіла увійти до єрусалимського Храму Господнього, то невидимою силою вона була зупинена, наче невидима рука Божа не допустила її переступити поріг Церкви. І ось, після чотирьох невдалих спроб пройти з притвору до храму, де знаходився Хрест Господній, вона із внутрішнім соромом відступила і встала в кутку притвору. Ось тут і торкнулась її серця Божественна благодать, вона вперше покаялась та заплакала, усвідомлюючи духовне падіння у своєму житті. Піднявши очі вона побачила перед собою ікону Божої Матері й стала молитися перед нею, говорячи, що справедливо буде, якщо Божа Мати відкине її молитву. Але народжений Нею Христос для того і прийшов у світ, щоб покликати грішників до покаяння. Тоді, під час цієї молитви, вона промовила слова, яким була вірна потім все своє життя: «Повели, щоб мені не був заборонений вхід до Церкви, і будь моєю заступницею перед Сином Твоїм, що я більше не оскверню свого тіла нечистотою блуду, але подивившись на Хресне Древо, відречусь від світу і його спокус і піду туди, куди Ти мені покажеш».

Переконавшись у милосерді Божої Матері вона знову пройшла через двері, які раніше не могла пройти і, нарешті, ввійшла до храму. Там, вклонившись до землі, вона зі страхом і трепетом приложилася до Хреста Христового і зрозуміла, що Бог не відкине того, хто кається у своїх гріхах.

Чому Господь закликає нас до покаяння? Чому ж, якщо Він так любить нас, не приймає нас такими, якими ми є? Навіть у розмові з ближніми ми деколи говоримо, якщо ти любиш мене, то прийми мене таким, яким я є, з усіма моїми немочами і гріхами. Чому ж Господь не приймає нас з нашими брудними душами? Справа в тому, що вимагаючи, щоб Він був задоволений нами, якими ми є, ми вимагаємо, насправді, щоб Він перестав бути Богом, перестав бути Самим Собою, щоб Він відмовився від властивостей, які Йому притаманні по природі. І цими властивостями є святість, чистота і правда. Але, оскільки Він нас любить, то і вимагає щоб ми стали достойними Його любові. Йому не властиво ототожнювати нас і наші гріхи. Він нас любить як особистостей, але гріхи, пристрасті, які знаходяться в наших душах і оскверняють нас Він абсолютно не приймає і вимагає звільнитися від них, наче ці гріхи є не нашими, наче вони є зовсім чужими, невластивими для нас. І Господь закликає нас до покаяння і переміни життя.



    Чому ж ми до кінця не можемо покаятись? Чому ж ми не можемо вчинити так, як вчинила преподобна Марія Єгипетська? Вона не просто сказала слова покаяння, не просто помолилась Богу про прощення своїх гріхів, а потім повернулась знову до попереднього заняття. Ні. Вона з цього самого моменту повністю змінила свій спосіб життя. І ми маємо свідчення про її долю, як вона потім пішла до пустелі, де й прожила у стриманості, пості, молитвах і святості довгих 47 років.
Часто люди впадають у відчай через свої гріхи, втрачають надію на виправлення, думають, що Господь не допомагає їм. Начебто й просимо, і не отримуємо. Стараємось, прикладаємо зусилля і, в той же час, через певний момент часу падаємо та знову повертаємося до попереднього стану. Приклад преподобної Марії Єгипетської говорить нам про те, щоб ми не впадали у відчай, не засмучувались, тому що навіть найбільшого грішника Господь почує і допоможе йому, якщо він буде щиро каятись. Господь чує кожне наше прохання, йде разом з нами, тільки ми ліниві до молитви, непостійні, наше покаяння звершується лише в пориві емоцій, почуттів, які швидко зникають.

      Існує такий образ – притча. Один праведник, проживши довге і благочестиве життя, зустрівся з Господом і Бог відкрив перед ним картину його життєвого шляху. І сказав йому Господь: «Ось дивись, я завжди був поруч з тобою». І побачив праведник берег моря і сліди на піску. Сліди свої і сліди Господа. Але у ті моменти життя, коли йому було особливо важко, коли на нього нападали скорботи, біди і спокуси, він побачив на березі лише одні сліди. І він запитав тоді у Бога: «Господи, чому, коли я потребував найбільше Твоєї допомоги, ти залишив мене?». «Я не залишив тебе – сказав Господь, – в той момент Я ніс тебе на руках».
Нехай не залишить Господь і нас, нехай укріпить і підтримає нас у подвизі покаяння і за молитвами святої преподобної Марії Єгипетської сподобить Своїх Небесних благ. Амінь.
                              До вашої уваги 30 фактів із життя Марії Єгипетської

         Історія життя преподобної Марії Єгипетської нагадує нам, що в історії людського роду є чимало грішників. Проте Господь завжди посилає Своє милосердя тим, хто себе визнає грішником. Адже тільки тоді є надія на зцілення, коли людина усвідомлює, що вона хвора і їй потрібно знайти доброго Лікаря.
  1. Зовсім в юному віці Марія залишила батьків, їй тоді тільки було лише дванадцять років.
  2. Більше 17 років вона прожила в блуді, вважаючи його найбільшою тілесною потіхою та розрадою.
  3. Заробляла також тим, що пряла пряжу і продавала її.
  4. Разом із паломниками відправилася в Єрусалим, щоби спокушати їх.
  5. Сила Божа не дозволила блудниці увійти в Храм, де знаходилося Животворяще Древо Чесного Господнього Хреста. Тільки ступивши на поріг Храму, невидима сила не дозволяла Марії його переступити. За переданнями так відбувалося три-чотири рази.
  6. Після молитви перед іконою Матері Божої вона все ж таки зуміла увійти в Храм та поклонитися святиням.
  7. Пообіцяла Богородиці більше не грішити, побачивши Дерево Хреста Господнього, відріклася від світу.
  8. Вийшовши із Храму, почула голос Богородиці: «Якщо відправишся за Йордан, то отримаєш блаженний спокій».
  9. За три мідні монети купила три хліба і відправилася до річки Йордану.
  10. Вперше приступила до Святого Причастя в Храмі Святого Івана Предтечі поблизу Йордану.
  11. Єдина людина, котра бачила Марію після її відходу в пустиню, був ієромонах Зосима. В час Великого посту він перейшов Йордан, де в пустині зустрів Марію Єгипетську, котра розповіла йому про своє життя.
  12. Марія Єгипетська прожила в пустині 47 років, із котрих 17 років перебувала у боротьбі із спокусами та помислами про проведене грішне життя.
  13. Одяг святої зносився. Вона була нагою.
  14. Споживала закам’янілий хліб та коріння.
  15. Коли її перемагали грішні помисли, то преподобна лягала на землю та молилася.
  16. В ті моменти, коли вона боролася із помислами, вона бачила Пресвяту Богородицю, Котра допомагала їй.
  17. Вона знала Святе Письмо, проте ніколи його не читала.
  18. Тіло преподобної Марії почорніло від палючого сонця, а волосся вигоріло та побіліло.
  19. Отримала від Бога дар прозорливості: знала ім’я преподобного Зосима та те, що він був пресвітером.
  20. Під час молитви піднімалася в повітря, відриваючись від землі.
  21. Прочитала думки преподобного Зосима, котрий думав, що побачив примару.
  22. Попросила Зосима прийти через рік і принести Святі Христові Тайни.
  23. Під час цієї зустрічі перехрестила Йордан, пройшовши водою. Після Причастя знову попросила Зосима прийти через рік.
  24. Зосима виконав прохання святої, прийшовши через рік, застав її мертвою.
  25. Свята не вміла писати, проте на піску було написано: «Похорони, авва Зосима, на цьому місці тіло смиренної Марії. Віддай мене землі. Моли Господа за мене, котра померла в квітні місяці в перший день, в ніч страждань Христа, після Його Божественної Тайної Вечері».
  26. Лев облизував ноги преподобної Марії, виривши її могилу, за проханням Зосими.
  27. Життя преподобної Марії Єгипетської зберегли в монастирі Івана Предтечі на Йордані. Довгі роки монахи переповідали її життя один одному.
  28. В Храмі Гробу Господнього в Єрусалимі є дзвіниця на честь святої Марії Єгипетської, побудована на місці її навернення.
  29. Приклад Марії Єгипетської – це зразок досконалого покаяння.
  30. Святу Марію Церква згадує наприкінці Чотиридесятниці в 5-ту неділю Великого посту. Наступна неділя буде вже Вербною і ми святкуватиме Вхід Господній до Єрусалиму.


Життя та покаяння преподобної Марії Єгипетської кріпить нас в надії, що покаяння можливе завжди, не дивлячись на тяжкість, багаточисельність та застарілість наших гріховних пристрастей та помислів. Боротьба із ними вимагає величезної праці над собою, відкинення власної гордості, самолюбства, байдужості. Правдиве покаяння можливе тільки в тому випадку, коли людина приступить до Святої Тайни Покаяння, прийнявши до своєї душі та серця Святі Христові Тайни.
  1. Історія її життя записана свт. Софронієм, що був Патріархом Єрусалимським з 634 по 638рр. Св. Софроній говорить, що Марія жила того самого часу, що він, а її історію Патріарх чув особисто від свого доброго знайомого.
  1. Третина оповідання Марії про власне життя стосувалася її гріховної молодості, навернення та втечі до пустелі.
  1. Марія залишила батьківську оселю у дванадцятирічному віці; була “повією” в Александрії протягом 17 років; у 29 навернулася і, залишивши світ, оселилася у пустелі. Протягом усього часу поки Марія була “повією”, вона ніколи не отримувала гроші за свої послуги, а існувала завдяки милостині та працювала “прядучи грубі волокна льону”. Те що вона називає “проституцією” було розпусним життям заради того, щоби задовільнити своє статеве бажання.
  1. Ймовірно, Марія Єгипетська була охрещена в дитинстві, бо жодного свідчення про її хрещення після навернення немає. Розповідаючи Зосимі свою історію, вона зауважує, що “була під охороною святого хрещення”. Можемо припустити, що в дитинстві Марія мала якусь початкову християнську освіту,  оскільки її перша покаянна молитва адресована до Пресвятої Богородиці.
  1. Навернення Марії Єгипетської відбулося на Воздвиження Чесного Хреста Господнього. З оповідання випливає, що хрест був в Єрусалимі. Варто взяти до уваги, що 614 року перси забрали хрест з Єрусалиму. Повернувся хрест після Перської кампанії імператора Іраклія 629 року.
  1. Ікона Богородиці, що слугувала наверненню Марії Єгипетської. Зараз на горі Афон
Ікона Пресвятої Богородиці, перед якою молилася Марія Єгипетська у храмі Гробу Господнього, була виставлена на підвищенні у дворі храму. Її згадує Piacenza Pilgrim (прибл. 570р.) та чернець Єпіфаній у восьмому столітті. Єпіфаній уточнює, що він бачив з лівого боку, на підвищенні образ Пресвятої Богородиці, що не давала Марії Єгипетській зайти до храму на свято Воздвиження. Св. Іоан Дамаскін, захищаючи святі ікони, посилається на історію Марії Єгипетської та її молитву перед образом Пресвятої Богородиці
  1. Перед тим як вирушити в пустелю св. Марія Єгипетська причастилася в церкві св. Іоана Хрестителя коло річки Йордан. Цей храм був збудований імператором Анастасієм І (491-518рр.). Церква знаходиться приблизно 8 км. північніше Мертвого моря та приблизно 30 км. від Єрусалима, саме там де відбулося хрещення Спасителя.
  1. На цьому місці відбулося навернення Марії Єгипетської. Сходи вели до гори Голгофи де і був хрест Спасителя
На початку п’ятого століття св. Євфимій Великий започаткував чернечий звичай віддалятися на сорок днів у глибину Палестинської пустелі. Щоправда, ченці робили це одразу після свята Богоявлення, на згадку про сорокаденний піст Христа в пустелі. Через кілька десятиліть св. Савва Освячений заохочував ченців до посту в пустелі після свят свв. Антонія та Євфимія (17 та 20 січня). Ще через якийсь час ченці віддалялися в пустелю на початку Великого посту.
  1. Марія Єгипетська прожила 47 років в пустелі й протягом цього часу жодного разу не зустріла іншої людини. Під час зустрічі з Зосимою їй було 76 років. Зосимі на той час було 53 роки (в монастирі він жив з немовляти). Марія Єгипетська спочила в Бозі приблизно в 78 років. Зосима спочив майже у 100.  
  1. Протягом 17 років перебування в пустелі Марія дуже страждала від спокус, такий самий період часу, який вона провела у розпусному житті в Александрії.
  1. Оскільки Марія була не грамотною, напис коло її спочилого тіла треба сприймати як чудо.
  1. Марія Єгипетська спочила в Бозі у Страсний четвер, 1-го квітня. Отже, того року Великдень припадав на 4-те квітня. Відповідно до пасхалії є кілька ймовірних дат, коли Пасха відзначалася 4 квітня. Найімовірнішими роками преставлення Марії Єгипетської можуть бути 443, 454, 527, 538 та 549. Якщо брати до уваги зазначене вище, то лише останніх дві або три дати виглядають реальними (календар вказує 522-й рік???).
  1. У восьмому столітті Павло Диякон переклав житіє Марії Єгипетської латинською мовою.
  1. Найдавніший збережений манускрипт житія Марії Єгипетської датується 9-м століттям.
  1. Лише в Афінській Національній бібліотеці зберігається 27 манускриптів житія Марії Єгипетської. 37 манускриптів у Національній бібліотеці в Парижі. Додатково копії її житія є в бібліотеках Афону, Синайського монастиря, Ватикану, Оксфорду та Кембриджа. Велика кількість копій свідчить про популярність і широке вшанування святої як Східною так Західною Церквами



Православна Церква відзначає пам’ять св. Марії Єгипетської 1/14 квітня та у п’яту неділю Великого посту. Римо-Католицька – 2,3,9 або 10 квітня в залежності від місцевих традицій та календаря який вживається. Копти відзначають її пам’ять 1-го квітня.
  1. У Храмі Гробу Господнього є каплиця освячена на честь Марії Єгипетської, в пам’ять про її навернення до Бога.
  1. Храм Портуна на бичачому форумі в Римі зберігся завдяки тому, що був переіменований на честь св. Марії Єгипетської у 872-му році.
  1. Римо-Католицька енциклопедія говорить, що “мощі святої вшановуються в Римі, Неаполі, Кремоні, Антверпені та деяких інших місцях”.
  1. У Фаусті Гете Марія Єгипетська є одною з трьох святих, що з покаянням моляться до Пресвятої Богородиці про прощення Фауста. Її слова піднесені  Малером у 8-й симфонії як пік молитви свтих до Богородиці.
  1. Ряд сучасних ліберальних дослідників говорять, що літературна версія житія Марії Єгипетської заснована на історіях життя жінки на ім’я Марія, що жила у Юдейській пустелі та згадується св. Кирилом Скифопольським та св. Іоаном Мосхом. При цьому не береться до уваги, що сам Софроній на початку та наприкінці тексту запевняє читачів, що ця історія ніколи не була записана і він особисто чув її від оповідіча. Також Софроній запевнив, що ніколи би не наважився додати щось від себе і готовий відповідати на Суді Божому за правдивість написаного. Тому ймовірність того, що Софроній написав житіє Марії Єгипетської списуючи з різних джерел є малоймовірною.

Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.

Приватбанк
 4149 6293 1322 1459


5159 3351 0939 4102

або
5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА