Апостол Лука: єванлеліст, лікар, художник

17 жовтня 2024
Євангелiє та Дiяння святих апостолiв авторства апостола Луки є сумлiнною  й чiткою оповiдю про подiї в їхнiй послiдовностi та виконана вiдповiдно до всiх вимог iсторичного жанру. Окрiм того, Євангеліє Луки — чудовий лiтературний твiр, написаний гарною грецькою мовою. 18 жовтня за новоюліанським календарем Церква вшановує цього Євангеліста, лікаря і художника.

Серед сучасних дослідників і тлумачів немає єдиної думки про те, хто з євангелістів написав свою працю раніше, Матфей чи Марко. Проте можна стверджувати, що Лука за часом написання був третій. Текст Марка він напевне знав добре, а можливо, і текст Матфея також; користувався він також іншими джерелами.

Ці три Євангелія часто називають «синоптичними», це грецьке слово не має в даному випадку відношення до прогнозу погоди, а означає, що три автори «дивилися разом». Їхні тексти значно ближчі один до одного, ніж до Євангелія від Іоанна, написаного значно пізніше і зовсім інакше, він якраз прагнув доповнити синоптиків і докладно розповісти про те, про що вони промовчали.

Матфей і Марк були свідками багатьох євангельських подій, а от про Луку такого не скажеш. Передання називає його одним із 70 ти апостолів, але Євангелія його не згадують, і вже зовсім не видно з його власного тексту, щоб він говорив, як очевидець. Ми зустрічаємо його самого лише в книзі Діянь, та й то не з самого початку, а з того моменту, де він супроводжує апостола Павла (який, до речі, так само не брав участі в євангельській історії). Згадується він і в деяких посланнях Павла як його найвірніший і найближчий супутник і навіть як особистий лікар. З тих самих джерел ми знаємо, що Павло страждав на якусь серйозну недугу, тому допомога Луки була йому необхідна. До речі, погляд лікаря помітний і на сторінках його Євангелія: змальовуючи зцілення хворих, Лука уточнює, на яку саме недугу вони страждали.

Проте, здавалося б, яке право мала така людина розповідати про Ісуса, коли ще були живі й усім відомі очевидці тих подій? Але й сьогодні далеко не завжди ми знаємо про те, що сталося, від очевидців, частіше нам розповідають про це історики. Таким істориком і був Лука. Як він сам каже в передмові до свого Євангелія, про життя Ісуса тоді багато хто розповідав (і, звісно, не все чесно), тому варто було ретельно розпитати очевидців, порівняти всі доступні джерела і скласти найбільш повну й достовірну оповідь. Саме так він і зробив. Очевидно, цей текст був створений у Римі на початку 60 х років, і, найімовірніше, під керівництвом Павла.

Як і про інших синоптиків, ми знаємо про Луку досить мало. Народився він, за переданням, в Антіохії Сирійській, це було одне з найбільших міст того часу, де відразу після Воскресіння виникла християнська громада. Найімовірніше, Лука був не юдеєм, а греком (єдиним серед усіх новозавітних авторів!), і вже в усякому разі він здобув гарну освіту і чудово писав грецькою. Передання називає його лікарем і художником (іконописцем, як прийнято говорити в церковній традиції), саме він написав перший портрет, або ікону, Богородиці. У цьому немає нічого незвичного: у ті часи такої вузької спеціалізації, як сьогодні, не було, і людина, яка зналася на лікарській справі, цілком могла розбиратися в живописі та історіографії.

Тож саме його Євангеліє, єдине з чотирьох, розповідає так докладно про історію Різдва і навіть про один епізод з дитинства Ісуса: як разом з родиною Він вирушив на свято до Єрусалима і як потім затримався в домі Отця Свого, тобто в Храмі. Йосиф до того моменту давно помер, отже, розповісти про все це йому могла лише Діва Марія — можливо, розповідала вона саме в той час, коли він писав її портрет.
Точність і увага до деталей характерні для Луки. Наприклад, лише він розповідає про розсудливого розбійника, який звернувся до Христа вже на хресті. У цьому немає нічого дивовижного: учні Ісуса майже всі розбіглися, а хто залишався біля хреста, навряд чи дослухався до слів розбійників, розіп’ятих разом із Ним. Але Лука знайшов і такого свідка, який розчув і запам’ятав розмову Ісуса і того самого розкаяного розбійника, котрому була обіцяна швидка зустріч у раю.

Як Матфей наводить у деталях старозавітні пророцтва, як Марко підкреслює силу й велич Ісуса, так Лука дуже докладно говорить про Його жертовну смерть та її спасительне значення для людства. Саме тому його символом було обрано зображення тільця — жертовної тварини.

Але головна відмінність цього Євангелія від інших — це його літературна вишуканість. Лука поєднує різні стилі (на жаль, у сучасних перекладах ця риса його книги зазвичай зникає): тут ми бачимо й витончену грецьку прозу, і поетичні гімни (єдині в усьому Новому Завіті), і урочисту оповідь у стилі Старого Завіту, і афористичні вислови. Лука явно писав для вибагливої та освіченої елліністичної публіки, яку треба було не просто здивувати новими думками, але й подати ці думки у вишуканій формі, інакше вони й слухати не будуть.



Вершина його літературної майстерності — це, мабуть, притчі. Саме у Луки ми зустрічаємо ті історії, що прекрасно відомі навіть тим людям, які ніколи не відкривали Біблії: наприклад, про блудного сина, або про багатія та Лазаря. Притчі загалом займають істотну частину цієї книги: це невеликі історії, для розуміння яких не потрібно мати якісь глибокі знання з історії або палестинської географії, та й взагалі майже нічого не потрібно знати, щоб зрозуміти в цілому зміст... а от осягнути їхню глибину буває вже не так просто. Перед нами проходить низка побутових сценок, які легко запам’ятати, але зробити з них однозначні висновки вдається не завжди. Чому, наприклад, Христос похвалив невірного управителя, який списав боржникам свого господаря частину боргу? Досі тлумачами пропонуються різні відповіді.



Лука, як ми бачимо, не прагне до прямої повчальності (роби добре й не роби погано), він більше висловлює свою думку метафорами. Ось притча про блудного сина... але хіба цей син — її головний герой? Безпутний юнак, який образив батька, розтратив його гроші, а потім до нього повернувся — це дуже зрозумілий образ, таке в житті часом справді трапляється. Тут і говорити особливо немає про що. Але притча ця змушує нас здивуватися іншому: зовсім нелогічною видається поведінка батька. Він не перешкоджає своєму зухвалому синові піти, терпляче чекає на його повернення і приймає одразу ж, як тільки бачить. Має право суворо покарати його, але вибачає, не давши навіть договорити, і повертає колишню гідність. Чи не так очікує на наше покаяння Небесний Отець? От і виходить, що притча зовсім не про блудного сина, а про терплячого і безмежно люблячого батька.

А можливо, вона ще й про старшого брата? Він так старанно виконував усі веління, він був зразковим сином — і йому, звичайно, зовсім не сподобалось, що батько виявив милість до цього розпусного юнака, якого він і братом своїм не хотів тепер називати. Хіба це справедливо? Але виявляється, що бути сином батька можна лише в тому випадку, якщо твій найбезпутніший брат залишається для тебе братом. Та й багато про що можна було б говорити у зв’язку із цією притчею, вона не схожа на байку, в якій одна, для всіх очевидна мораль. Ця історія дає нам одразу багато уроків, розкривається різними своїми гранями залежно від того, як ми подивимося на неї.

А ще Лука — майстер художньої деталі. Ось він змальовує, як Ісус зцілив десять прокажених і вони пішли до Храму, щоб відтепер жити серед інших людей, здоровими і щасливими. Тільки один повертається подякувати Цілителю... «і це був самарянин». Чужинець, якого всі зневажали! Можливо, інші дев’ять терпіли його лише до того часу, поки всі вони були прокаженими ізгоями, а тепер вони йдуть до храму, куди самарянину ходу немає, і йому нічого не залишається, як відділитися від них? А можливо, самарянин згадав про звичайну людську вдячність саме тому, що він не міг виконати обряд? І як взагалі так вийшло, що найдальший самарянин раптом став найближчим, як і в іншій притчі, де говориться про милосердя? Є над чим замислитися.

Або розповідь про те, як після Таємної Вечері Іуда квапиться здійснити зраду... Лука завершує цю розповідь усього трьома словами: «Була ж ніч». Здавалося б, зайве нагадування, і так ми вже знаємо з усієї оповіді, що час був пізній... і не одразу ми розуміємо, що йдеться не просто про час, але про пітьму, що згустилася над містом Єрусалимом, увійшла в душу Іуди і сподівається тепер узяти гору й над Ісусом. Він і купка учнів, слабких і нетямущих, — ось єдине світло в цю ніч, але їй на зміну обов’язково прийде світанок.

Аби цей світанок побачили люди з різних країн і різних народів, Лука й вирушив з Павлом в одну з його місіонерських подорожей, яку він докладно змалював у Діяннях, постійно використовуючи займенник «ми» і нічого при цьому не кажучи особисто про себе. Теж яскрава риса характеру! Наскільки детально зображений Павло, його незмінний учитель і супутник з моменту їхнього спільного виходу на проповідь, настільки непомітний у цій книзі сам автор.

Після смерті апостола Павла Лука продовжив місіонерство в Італії, Галлії, Далмації, Греції, бував і в Африці. У цих землях він проповідував Євангеліє, засновував християнські громади і зцілював людей, уже не тільки як лікар, але і як апостол. Він прийняв мученицьку смерть у старості, у грецькому місті Фіви, де його розіп’яли на оливковому дереві через відсутність готового хреста. Там само було поховано його тіло, а пізніше, у ІV столітті, воно було перенесене до Константинополя. Там мощі залишалися аж до турецького завоювання, після чого вони, як і багато інших святинь, потрапили до рук венеціанців. Сьогодні вони зберігаються в італійському місті Падуя, а частка цих мощей була в 1990 і роки повернена до Фів.



Вище було сказано, що в Євангеліях про самого Луку не говориться нічого. Це так, але все-таки є одна зачіпка... В самому кінці свого Євангелія Лука згадує якогось безіменного учня Ісуса, котрий разом з іншим учнем, Клеопою, невдовзі після Воскресіння (про яке вони ще нічого не знали) йшли з Єрусалима до селища під назвою Еммаус. Дорогою вони вели розмову про всі події, що відбулися в Єрусалимі: їхні надії на те, що Ісус встановить своє Царство тут і зараз, не справдилися. І раптом вони зустріли дивного чоловіка, який почав розпитувати їх, чим вони так засмучені. А потім він пояснив їм, починаючи зі старозавітних пророцтв, що саме так і повинен був постраждати Христос заради спасіння людей.

Так вони дорогою вели вчені розмови, а ввечері Клеопа і неназваний учень запросили свого супутника розділити з ними трапезу. І коли він благословив і переламав хліб, вони впізнали Його голос, Його руки, Його обличчя — це і був воскреслий Учитель! Поки Він говорив  з ними в дорозі, у них «горіло серце», але розум був надто зайнятий складними богословськими питаннями, щоб отак просто впізнати Його — для цього знадобилося отримати переламаний Ним хліб, взяти участь в спільній трапезі з Ним.

Схоже, що цю історію розповів справді очевидець, — так багато він навів деталей, так захопився він своєю оповіддю. І можливо, іншого учня, чиє ім’я не названо в оповіді, справді звали Лука. В усякому разі, ця оповідь про тих, хто одержав добру освіту, зібрав безліч історичних фактів, замислився над їх інтерпретацією... і все-таки для головного, вирішального висновку знадобилася жива й безпосередня зустріч з Учителем. І цей урок апостола та євангеліста Луки нам особливо дорогий і близький.                                                                               

Рання традиція одностайно вважає Луку уродженцем Антіохії Сирійської. Церковне передання також однозгідне в тому, що кількаразово згаданий у посланнях Апостола Павла Лука є тим самим Лукою, якого з ІІ століття вважають автором Євангелія та Діянь Апостолів. У Посланні до Колосян Павло згадав Луку окремо від свого юдеохристиянського оточення. Тож скоріш за все євангелист був не євреєм, а греком чи сирійцем за походженням. Лука був вченою людиною, про що свідчить вишукана мова його текстів. Також, можливо, євангелист здобув медичну освіту, адже наприкінці Послання до Колосян Павло називає Луку «любим лікарем»ю
.
Святий Лука не був одним із 70 учнів Ісуса. Не був і свідком Христового Воскресіння. Він став християнином згодом, у перші десятиліття розповсюдження віри серед язичників. Охрестившись, євангелист супроводжував апостола Павла під час мандрів по Македонії. Після короткої розлуки Лука став незмінним супутником Павла – апостола язичників. Він супроводжував його в останній подорожі до Риму. Там Павло два роки перебував під домашнім арештом, очікуючи суду. Проте євангелист не покидав надовго свого вчителя, старанно переймаючи знання та досвід Павла. В ІІ Посланні до Тимотея Павло згадує, що всі учні розійшлися по різних землях та що з ним залишився тільки один Лука.

Передання свідчать, що після мученицької смерті апостола, Лука сам продовжив звершувати проповідь Євангелія. Святий Епіфаній Кіпрський (+403) повідомляє, що Лука проповідував у Далмації, Галлії, Італії та Македонії. Святий був у Лівії, Єгипті та Беотії. Найвірогідніше Лука пише своє Євангеліє, а за ними і Діяння Апостолів лише після 70 року по Різдві Христовому, коли римляни зруйнували Єрусалим.

Твори Луки написані гарною грецькою мовою з великою різноманітністю, елегантністю та проникливістю. Однак висока освіта євангелиста виражена не лише в вишуканій грецькій мові. Автор Євангелій та Діянь взорується на античні літературні зразки, в тому числі історичні. Натомість ви не побачите у диптиху Луки єврейських слів чи прямих цитат зі Старого Завіту. Адже Лука єдиний з усіх євангелістів писав передусім для язичницької, а не єврейської аудиторії. Євангеліст хоче відкрити правду усім народам, що Ісус є спасителем всього світу. Що Син Божий найбільше піклується про пригноблених та тих, кого більшість вважають пропащими. Що Христос як ніхто близький до бідних та хворих, жінок та дітей. Можливо тому, тільки в Євангелії від Луки описано дитинство Ісуса. Ісус Луки – надія для безнадійних, готовий принести спасіння кожному.

Євангеліє від Луки має багато унікального матеріалу. Воно містить чимало Ісусових притч, яких немає в інших Євангеліях – про блудного сина, доброго самаритянина, багача та Лазаря… Лука найбільше з усіх євангелистів акцентує на частій молитві Ісуса, а також єдиний з усіх євангелістів подає кілька хвалебних гімнів: Захарії, Марії, Симеона. Через це Євангеліє Луки ще називають Євангелієм Прослав.

Діяння Апостолів – це своєрідний місток між чотирма Євангеліями та посланнями Павла. Під час написання другої книги Лука намагався поводитися як історик. Використовуючи ретельно зібраний матеріал, він прагнув доступно подати історію перших християн. На жаль, книга Луки містить опис життєвих подій далеко не всіх апостолів. По суті, Діяння зосереджуються на постаттях Петра і Павла та їхнього оточення. Проте масштаб і географія праці все одно вражає. У Діяннях Апостолів Лука згадує 32 країни, 54 різних міста та 95 імен конкретних людей. Євангелист простежує історію християнства від Єрусалима до Риму, показує перші дискусії в християнському середовищі та трансформацію руху. Тому в богослужбових текстах свята Луку часто називають літописцем апостолів.

Невідомо як саме завершив своє життя євангелист. Можливо, святий Лука мирно помер в місті Теби, будучи тамтешнім єпископом. Однак Григорій Богослов (+390) та Гауденцій Брешійський (+410) вказували, що євангелист загинув мученицькою смертю. Святий Іполит Римський (+235) стверджував, що Луку розіп'яли в місті Елія на Пелопоннесі.

Цікавим є питання: був Лука іконописцем чи ні. Воно іноді дискутується. В перший період історії Церкви жодних свідчень про це немає. Потенційно найдавніший текст, в якому згадується Лука як художник, датується аж шостим століттям. Його приписують Теодору Лектору, який був читцем у соборі Святої Софії в Константинополі. Згідно зі свідченнями Теодора, в 450 році візантійська імператриця Пульхерія отримала з Єрусалиму від своєї невістки Афіни-Євдокії образ Богородиці, намальований Лукою. Однак текст Лектора не зберігся. Він дійшов до нас у вигляді переказу, зробленого Никифором Ксантопулом аж у XIV столітті! Тож найдавніший достовірний текст, де говориться про ікони Луки, датується початком восьмого століття. Це трактат "Про почитання святих ікон" видатного богослова Андрея Критського (+740). В своєму творі архиєпископ міста Гортіна згадує про усні перекази, що апостол Лука намалював власноруч ікони Христа та Богородиці. Ці образи, буцімто, зберігають в Римі з великою честю та виставляють в Єрусалимі з ретельною увагою.

Трактат святого Андрея Критського не ознаменував собою початок легенди про Луку-художника. Він засвідчив, що на початку VIII століття таке уявлення про євангелиста було поширене серед людей. В рамках усної традиції Лука став вважатися художником раніше. Напевне ця легенда про нього зародилася таки в VI столітті.



Починаючи з VIII сторіччя, згадки про Луку як іконописця стають все численнішими. В добу іконоборства народні легенди стали потужним аргументом в руках візантійських іконофілів. Візантійці цілком довіряли правдивості усних переказів, їх богослови часто підкреслювали, що неписані традиції теж є авторитетними. Тож Йоан Дамаскин (+740) нагадував тим, хто виступав проти зображень святих, що сам євангелист Лука намалював портрет Діви Марії. Після ІІ Нікейського собору уявлення про Луку як про майстерного художника міцно вкоренилося у Візантії та стало невід’ємною частиною біографії святого. Йому приписували створення багатьох ікон Богородиці в різних частинах християнського світу. Авторство Луки приписувалося, зокрема, Вишгородській іконі. На початках ця ікона знаходилася у вишгородському жіночому монастирі, будучи подарованою кимось з князів. У 1155 році владіміро-суздальський князь Юрій Долгорукий завоював київський престол. Прагнучи зміцнити владу, він посадив свого сина Андрія Боголюбського на княжіння у Вишгороді. Та того ж року Андрій повернувся на Суздальщину. Покидаючи місто, Боголюбський привласнив образ Богородиці та вивіз його до Владіміра. Наразі Вишгородська ікона експонується в Третьяковській галереї та позиціонується російськими дослідниками як одна з найбільших російських святинь.

Євангеліє від Луки входить до складу Остромирового Євангелія – однієї з найдавніших рукописних пам'яток Русі.
Символом євангелиста Луки є крилатий бик. У давні часи бик був жертовною твариною. В Євангелії від Луки добре розкрита жертва Христа-Спасителя на хресті. Крім того, бик асоціюється з наполегливістю та працьовитістю. А Лука написав значно більше за Матвія та Марка. Він був автором історії перших учнів Христа та чи не найвірнішим помічником апостола Павла.

Лука вважається покровителем лікарів (адже сам був одним з них) та живописців (через широко розповсюджену легенду про Луку-іконописця). Також святий є покровителем м'ясників. Причиною цього став бик як символ євангелиста.
Мощі святого Луки були віднайдені у м. Падуї та зберігаються у храмі св. Юстини.

Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.

Приватбанк
 4149 6293 1322 1459


5159 3351 0939 4102

або
5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА