Апостол Симон Зилот
09 травня 2025
10 травня Православна Церква України вшановує пам’ять одного з 12 апостолів – Симона Зилота. Одного з найближчих учнів Спасителя також іменували Кананїт. Він походив із Кани Галілейської, яка неодноразово згадується в Євангелії. Симон був одним із чотирьох синів Йосифа Обручника від першого шлюбу, тобто зведений брат Ісуса. Слово «кананіт» у перекладі з арамейської означає ревнитель.

Апостол Лука дає грецьку версію його прізвиська: Зилот, що означає те ж саме, що і Кананіт. Одна з інтерпретацій імені апостола пов’язана з його батьківщиною - Каною Галілейською, в якій на весіллі у апостола Симона Господь наш Ісус Христос звершив перше своє диво, перетворивши воду на вино. Про це сказано в Святому Євангелії від Іоанна Богослова. Саме цей уривок читають під час здійснення Таїнства Вінчання, що, очевидно, і послужило причиною шанування апостола Симона Кананіта як покровителя християнського шлюбу. Побачивши чудо, вчинене Господом на весіллі в Кані, Симон запалав ревнощами до Нього і так увірував у Христа, що послідував за Спасителем, не дивлячись на те, що тільки що одружився. Так, знехтувавши все мирське, Симон пішов за Христом, як сказано, «уневістивши душу свою Нареченому безсмертному».
Після Вознесіння Христа, як і всі апостоли, в день П’ятидесятниці, він отримав дар Святого Духа, Який зійшов на учнів Спасителя у вигляді вогненних язиків. Симон проповідував віру Христову спочатку в Іудеї, потім – у Едессі (Сирії), Вірменії, Єгипті, коло Киринеї (Лівії), Мавританії, Іспанії і навіть Британії, про що свідчать місцеві перекази деяких християнських народів. Відомо, що Симон Зилот, разом із апостолами Андрієм Первозванним і Матвієм, благовістив в землі Іверській. Далі Симон і Андрій пішли в гори Сванетії (Осетії), після – в Абхазію і зупинилися в місті Севастії, нинішньому Сухумі. Потім апостол Андрій вирушив проповідувати уздовж Чорноморського узбережжя Кавказу, а Симон оселився в невеликій важкодоступній печері, розташованій в ущелині річки Псиртсхі (околиці сучасного Нового Афона). В цю печеру він спускався по мотузці через невеликий природний вхід. Це було приблизно в 55 році н. е., через двадцять з гаком років після Воскресіння Христа.
Чи довго перебував апостол в Абхазії, літописи не повідомляють. Він творив тут безліч знамень і чудес, а його проповідь багатьох людей навернула до Христа. Перекази свідчать, що завдяки проповідям Симона Кананіта, в Абхазії був припинений жорстокий язичницький звичай приносити в жертву богам немовлят і людоїдство. У древніх абхазьких притчах часто зустрічаються згадки про святого Симона, який лікував дотиком руки різні недуги, бризкав водою на хворе місце, читав молитву чужою мовою, і все миналося. Симон Кананіт першим почав Хрещення місцевих жителів – предків сучасних абхазів. Через це апостол неодноразово піддавався нападкам із боку язичників. А під час жорстокого гоніння на християн, що розпочав грузинський цар-язичник Адеркій (Аркадій), Симон прийняв мученицьку кончину. За однією з версій, він був усічений мечем, за іншою – заживо розпиляний пилкою. Існує також переказ, що він був розп’ятий на хресті. Учні поховали тіло святого недалеко від його печери. До його могили стали приходити віруючі, просячи допомоги в своїх потребах і зцілення від хвороб.

У IX столітті на мощах Симона Кананіта був збудований храм із білого тесаного вапняку. А всього за два століття християнська віра міцно утвердилася в усій Абхазії. В XI-XII століттях це територія була процвітаючою розвиненою християнською державою. Весь абхазький берег був покритий квітучими містами і монастирями, а прилеглі гори – укріплені замками і церквами. Але пізніше, за несповідимими шляхами Божими, вона була завойована турками, абхазці зрадили християнство і перейшли в мусульманство. Чимало храмів піддалися руйнуванню, в тому числі, і Симоно-Кананітський. У 19-му столітті древній храм був відновлений насельниками Ново-Афонського Симоно-Кананітського монастиря, що був заснований поруч у 1875 році монахами зі Старого Афона (Греція) з обителі св. Пантелеймона. На це надійшло розпорядження імператора Олександра III про відвід в Абхазії “327 десятин землі і передачі монастирю руїн храму апостола Симона Кананіта, вежі, що залишилася від часів генуезців, а також про надання братії права рибного лову в річці Псиртсха”.
Зараз мощі апостола знаходяться під спудом Симоно-Кананітського храму. Частина мощей апостола перебуває в базиліці святого Андрія Первозванного в Кельні (Німеччина).
Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.

Апостол Лука дає грецьку версію його прізвиська: Зилот, що означає те ж саме, що і Кананіт. Одна з інтерпретацій імені апостола пов’язана з його батьківщиною - Каною Галілейською, в якій на весіллі у апостола Симона Господь наш Ісус Христос звершив перше своє диво, перетворивши воду на вино. Про це сказано в Святому Євангелії від Іоанна Богослова. Саме цей уривок читають під час здійснення Таїнства Вінчання, що, очевидно, і послужило причиною шанування апостола Симона Кананіта як покровителя християнського шлюбу. Побачивши чудо, вчинене Господом на весіллі в Кані, Симон запалав ревнощами до Нього і так увірував у Христа, що послідував за Спасителем, не дивлячись на те, що тільки що одружився. Так, знехтувавши все мирське, Симон пішов за Христом, як сказано, «уневістивши душу свою Нареченому безсмертному».
Після Вознесіння Христа, як і всі апостоли, в день П’ятидесятниці, він отримав дар Святого Духа, Який зійшов на учнів Спасителя у вигляді вогненних язиків. Симон проповідував віру Христову спочатку в Іудеї, потім – у Едессі (Сирії), Вірменії, Єгипті, коло Киринеї (Лівії), Мавританії, Іспанії і навіть Британії, про що свідчать місцеві перекази деяких християнських народів. Відомо, що Симон Зилот, разом із апостолами Андрієм Первозванним і Матвієм, благовістив в землі Іверській. Далі Симон і Андрій пішли в гори Сванетії (Осетії), після – в Абхазію і зупинилися в місті Севастії, нинішньому Сухумі. Потім апостол Андрій вирушив проповідувати уздовж Чорноморського узбережжя Кавказу, а Симон оселився в невеликій важкодоступній печері, розташованій в ущелині річки Псиртсхі (околиці сучасного Нового Афона). В цю печеру він спускався по мотузці через невеликий природний вхід. Це було приблизно в 55 році н. е., через двадцять з гаком років після Воскресіння Христа.
Чи довго перебував апостол в Абхазії, літописи не повідомляють. Він творив тут безліч знамень і чудес, а його проповідь багатьох людей навернула до Христа. Перекази свідчать, що завдяки проповідям Симона Кананіта, в Абхазії був припинений жорстокий язичницький звичай приносити в жертву богам немовлят і людоїдство. У древніх абхазьких притчах часто зустрічаються згадки про святого Симона, який лікував дотиком руки різні недуги, бризкав водою на хворе місце, читав молитву чужою мовою, і все миналося. Симон Кананіт першим почав Хрещення місцевих жителів – предків сучасних абхазів. Через це апостол неодноразово піддавався нападкам із боку язичників. А під час жорстокого гоніння на християн, що розпочав грузинський цар-язичник Адеркій (Аркадій), Симон прийняв мученицьку кончину. За однією з версій, він був усічений мечем, за іншою – заживо розпиляний пилкою. Існує також переказ, що він був розп’ятий на хресті. Учні поховали тіло святого недалеко від його печери. До його могили стали приходити віруючі, просячи допомоги в своїх потребах і зцілення від хвороб.

У IX столітті на мощах Симона Кананіта був збудований храм із білого тесаного вапняку. А всього за два століття християнська віра міцно утвердилася в усій Абхазії. В XI-XII століттях це територія була процвітаючою розвиненою християнською державою. Весь абхазький берег був покритий квітучими містами і монастирями, а прилеглі гори – укріплені замками і церквами. Але пізніше, за несповідимими шляхами Божими, вона була завойована турками, абхазці зрадили християнство і перейшли в мусульманство. Чимало храмів піддалися руйнуванню, в тому числі, і Симоно-Кананітський. У 19-му столітті древній храм був відновлений насельниками Ново-Афонського Симоно-Кананітського монастиря, що був заснований поруч у 1875 році монахами зі Старого Афона (Греція) з обителі св. Пантелеймона. На це надійшло розпорядження імператора Олександра III про відвід в Абхазії “327 десятин землі і передачі монастирю руїн храму апостола Симона Кананіта, вежі, що залишилася від часів генуезців, а також про надання братії права рибного лову в річці Псиртсха”.
Зараз мощі апостола знаходяться під спудом Симоно-Кананітського храму. Частина мощей апостола перебуває в базиліці святого Андрія Первозванного в Кельні (Німеччина).
Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.
Приватбанк
4149 6293 1322 1459
5159 3351 0939 4102
або
5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА