Поради батькам, дітям і вихователям
05 червня 2025
Чи є дитинство найкращою порою життя? Як виховувати молоде покоління? Чим вирізняються сучасні діти від їхніх батьків? Як складались шкільні роки настоятеля нашого храму, який вже переживає дев’ятий десяток життя і має великий досвід спілкування з різними людьми? Про ці та інші питання йдеться в книзі «Досвід навернення. Метанойя о.Віктора Маринчака», яку радимо почитати всім парафіянам.

Публікуємо фрагмент розмови. Книгу можна придбати або замовити в храмі.
— Вважається, що дитинство — найкраща пора життя. Наскільки це відповідає дійсності?
— Дитинство — це не найкраща пора життя. Це дуже важливий і, безумовно, визначальний в багатьох моментах етап становлення людини. Недоліки розвитку чи виховання потім позначаються десятки років. У мене є те і те, і я це відчуваю. Дитяче середовище не треба ідеалізовувати. Воно часом є середовищем звірят і навіть бісенят. Ні в якому разі не треба думати, що вони янголи. Я пам’ятаю стосунки в школі, що аж душу роздирають. Буквально з перших класів. Невідомо, чого вони такі. Просто звичайна дитяча агресивність та жорстокість. Ось, наприклад, захотілось якомусь хлопчику мене в другому класі переслідувати. Чому? Я не знаю. Він почав мене лякати, а я все сприймаю серйозно і вірю його страшилкам. Якийсь час я переживав це як внутрішню драму. А оскільки завжди був інтровертом, то всі страждання проходили наодинці. Дуже важкий досвід, який треба було пережити. Так само, скажімо, три хлопчики закохались в одну дівчинку. Ми один в одного через весь клас кидали підручники. Під час уроку кричали, сварились, нас переповнювали емоції — і не можна було зупинитись. А головне — агресивність. Діти незахищені ні вихованням, ні досвідом, у них немає витримки. Тому я не вважаю дитинство найкращим чи найсвітлішим періодом життя. Можливо, найкращий час — до школи. Мені одночасно пощастило і ні — я не ходив до дитячого садка. Не повезло, тому що моя адаптація сталася пізніше, і вона не є досконалою.
Треба призвичаюватися до соціуму, починаючи буквально з одного року. Хоч, як це не жорстоко стосовно дитини, але, коли вона починає адаптуватись ще в яслах, то потім спокійно переходить від одного середовища до іншого. Мені пощастило у тому сенсі, що безхмарне дитинство продовжувалось до того часу, поки я не пішов до школи. Насправді для дитини школа — це катастрофа. Ти потрапляєш у певне середовище, у вир обов’язків, подій, іспитів, де щодня від тебе чогось вимагають і ти мусиш відповідати викликам, що постійно з’являються. Втім, все ж таки щось безхмарне у мене було. І затьмарювало його дещо фундаментальне — досвід, який я сприймав із зовнішнього світу. Не тому, що мене щось вражало, ображало, пригнічувало чи принижувало, а те, що я бачив. Наприклад, такий епізод: кінець 40-х-початок 50-х років. Мені ще далеко до школи. Ходить хлопчик з торбою через плече і вишукує якісь речі: деталі, гвинтики, залізячки. Він збирає їх та кладе собі в торбу. Це у нього так би мовити, іграшки. І бабуся мені говорить: «Ти дивись, який розумний хлопчик». Іграшок тоді не було. Я пригадую, мені років у 5 якось показали маленький, дуже гарно оформлений автомобільчик, — справжня копія. Це на мене справило таке враження, що не можна передати словами. Його потім швидко прибрали, але пам’ять залишилась на все життя. Або модельки літаків, якими я захоплювався. У мене маленький, недолугий літачок з’явився тільки через чотири роки. Мама десь придбала. І мені було не зрозуміло: чому хлопчика, який збирав на вулиці залізячки, ставлять мені за приклад? Такий був час. Інтуїтивно я відчував, що тут щось не так, це неправильно, ненормально, але висловити не міг. Чи дорога на кладовище, біля якої ми жили і де я бачив небіжчика і поряд дітей. Мене це вражало. Починаю думати, що колись помре моя мама, бабуся, і це призводило до якихось фундаментальних осмислень чи переживань. Зовнішній світ являв мені якісь дуже важливі речі, власне драматизм і навіть трагізм буття, але це не принижувало мене. А потім починалось те, що вже принижувало, розмазувало, розтрощувало. Діти відрізняються щирістю. Нещирість — це дуже пізнє явище. Коли хитрує дитина, то це одразу помітно, вона не може цього приховати. Діти здатні на радість. Причому фундаментальну, внутрішню, нічим не закаламутнену.
Апостол Павло сказав: «Завжди радійте!» — і для них це стандарт існування. Дитина заб’ється, обпечеться чи її відшмагають, вона якийсь час переживає цей біль, але щойно трошки відволіклась, то знову повертається до своєї незатьмареної радості існування. Життя — це свято! Таке відчуття жодні трагічні явища чи досвід не можуть скасувати. Тому дитина, яка вміє радіти і яка ставиться до всього так чи інакше щиро, — в якомусь сенсі взірець. Але це не скасовує, що діти також бувають жорстокі, немилосердні одне до одного і до старших, а насправді виявляється, що до самих себе.
— Діти XXI століття зовсім інші. Їм складніше? Чим взагалі вони відрізняються від дітей вашого покоління?
— Вони інші тому, що зовсім різні умови існування. Так само, як ми були іншими по відношенню до дітей кінця 19 століття. У нас з’явилось радіо, кіно, а вони нічого такого не мали. Все, що можна було почути чи побачити тоді, вимагало твоєї присутності. Що б не відбувалось: бродячий фокусник чи балаган, який існував у Харкові на Центральному ринку, цирк чи театр — тобі треба було туди потрапити і побачити наживо. Це жива музика, ефект присутності, а не дистанціювання від того, що відбувається через екран або радіоприймач. Так, ми були зовсім іншими, ніж наші попередники. Де б я ще дізнався про великих композиторів, якби не було радіо? З 1957–58-го року я до когось ходив і дивився по телевізору кінофільми, скажімо, з великою Симоною Синьоре, що виконувала роль піаністки. Це враження, яке залишається на все життя. Сьогодні є всі інформаційні технології, що взагалі дозволяють людині не виходити з дому. Сучасним дітям складніше, бо їх соціальна адаптація відбувається з урахуванням усіх цих інформаційних потоків, які постійно на них впливають. Малюк ще не вміє розмовляти, а вже може користуватись айфоном чи планшетом. Є небезпека, що вони можуть стати відлюдниками. Їм не цікаво спілкуватися. Зараз дітей, які гуляють просто так, набагато менше, ніж раніше. Все наше дитинство проходило на вулиці. Ми грали в різні ігри, катались на ковзанах, на лижах, весь час були в спілкуванні та якихось діях. Зараз відбувається віртуалізація життя — це інший спосіб існування. Вони до нього запросто можуть адаптуватись.

— Тоді виникає питання: як виховувати сучасних дітей?
— Я цього не знаю.
— Але все ж таки цікаво почути Ваші поради?
— Живіть добре. Ось і всі мої поради. Більше нічого не треба. Правильно живіть, відповідно до вашого ставлення до життя, до ваших потреб, намірів. Треба жити щиро й чесно з самим собою. Якщо людина не лукавить сама з собою, то, я думаю, що її діти та вихованці, перш за все, саме це сприймають від батьків та педагогів. Завжди ті, кого ми виховуємо, дивляться на спосіб нашого життя. Я зрозумів, яку велику роль відіграв батько у моєму становленні тільки через кілька років після його смерті. До мене дійшла його тактовність і те, що він не тиснув на мене. Батько за життя не так добре ставився до мене, як би мені хотілось. Він був дуже критичним, не вірив, що я щось зможу зробити, бачив перш за все мої недоліки, а не переваги чи перемоги. Я постійно відчував цю критичність і непевність того, що я можу чогось досягти. Батько був мовчазним, справжнім відлюдником через особливості своєї історії. Тому доволі мало зі мною розмовляв. Відповідно у мене були до нього претензії. А коли він помер, то через певний час відчув, що я його в тому чи іншому наслідую. Звідки я це беру? Та не тому, що він мені щось сказав чи ми з ним обговорили. Просто він так жив. А я несвідомо намагаюсь відтворити подібну модель у своєму існуванні. Це насправді і є спосіб виховання. Тобто він добре знав, що виховувати не варто — треба жити так, як слід. З іншого боку, у нього були недоліки, і я добре про них знаю. Я від них відштовхуюсь ціле життя. Батько мене виховав своїми вадами так само, як і чеснотами. Тобто я не хочу цього наслідувати і не буду повторювати його недоліки. Сказав про це сам собі дуже рано. Щось ти наслідуєш, від чогось можеш відштовхнутися, але виховує те, як людина живе. А все інше: наші розмови, заходи, методики — це все вторинне. Воно лише тільки трішки підправляє. Головне все-таки спосіб існування. Це, мабуть, найкращий урок, який я засвоїв від батьків.
Із книги про настоятеля нашого храму о.Віктора Маринчака «Досвід навернення».
Її можна придбати в церковній крамниці або замовити Новою поштою.
Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.

Публікуємо фрагмент розмови. Книгу можна придбати або замовити в храмі.
— Вважається, що дитинство — найкраща пора життя. Наскільки це відповідає дійсності?
— Дитинство — це не найкраща пора життя. Це дуже важливий і, безумовно, визначальний в багатьох моментах етап становлення людини. Недоліки розвитку чи виховання потім позначаються десятки років. У мене є те і те, і я це відчуваю. Дитяче середовище не треба ідеалізовувати. Воно часом є середовищем звірят і навіть бісенят. Ні в якому разі не треба думати, що вони янголи. Я пам’ятаю стосунки в школі, що аж душу роздирають. Буквально з перших класів. Невідомо, чого вони такі. Просто звичайна дитяча агресивність та жорстокість. Ось, наприклад, захотілось якомусь хлопчику мене в другому класі переслідувати. Чому? Я не знаю. Він почав мене лякати, а я все сприймаю серйозно і вірю його страшилкам. Якийсь час я переживав це як внутрішню драму. А оскільки завжди був інтровертом, то всі страждання проходили наодинці. Дуже важкий досвід, який треба було пережити. Так само, скажімо, три хлопчики закохались в одну дівчинку. Ми один в одного через весь клас кидали підручники. Під час уроку кричали, сварились, нас переповнювали емоції — і не можна було зупинитись. А головне — агресивність. Діти незахищені ні вихованням, ні досвідом, у них немає витримки. Тому я не вважаю дитинство найкращим чи найсвітлішим періодом життя. Можливо, найкращий час — до школи. Мені одночасно пощастило і ні — я не ходив до дитячого садка. Не повезло, тому що моя адаптація сталася пізніше, і вона не є досконалою.
Треба призвичаюватися до соціуму, починаючи буквально з одного року. Хоч, як це не жорстоко стосовно дитини, але, коли вона починає адаптуватись ще в яслах, то потім спокійно переходить від одного середовища до іншого. Мені пощастило у тому сенсі, що безхмарне дитинство продовжувалось до того часу, поки я не пішов до школи. Насправді для дитини школа — це катастрофа. Ти потрапляєш у певне середовище, у вир обов’язків, подій, іспитів, де щодня від тебе чогось вимагають і ти мусиш відповідати викликам, що постійно з’являються. Втім, все ж таки щось безхмарне у мене було. І затьмарювало його дещо фундаментальне — досвід, який я сприймав із зовнішнього світу. Не тому, що мене щось вражало, ображало, пригнічувало чи принижувало, а те, що я бачив. Наприклад, такий епізод: кінець 40-х-початок 50-х років. Мені ще далеко до школи. Ходить хлопчик з торбою через плече і вишукує якісь речі: деталі, гвинтики, залізячки. Він збирає їх та кладе собі в торбу. Це у нього так би мовити, іграшки. І бабуся мені говорить: «Ти дивись, який розумний хлопчик». Іграшок тоді не було. Я пригадую, мені років у 5 якось показали маленький, дуже гарно оформлений автомобільчик, — справжня копія. Це на мене справило таке враження, що не можна передати словами. Його потім швидко прибрали, але пам’ять залишилась на все життя. Або модельки літаків, якими я захоплювався. У мене маленький, недолугий літачок з’явився тільки через чотири роки. Мама десь придбала. І мені було не зрозуміло: чому хлопчика, який збирав на вулиці залізячки, ставлять мені за приклад? Такий був час. Інтуїтивно я відчував, що тут щось не так, це неправильно, ненормально, але висловити не міг. Чи дорога на кладовище, біля якої ми жили і де я бачив небіжчика і поряд дітей. Мене це вражало. Починаю думати, що колись помре моя мама, бабуся, і це призводило до якихось фундаментальних осмислень чи переживань. Зовнішній світ являв мені якісь дуже важливі речі, власне драматизм і навіть трагізм буття, але це не принижувало мене. А потім починалось те, що вже принижувало, розмазувало, розтрощувало. Діти відрізняються щирістю. Нещирість — це дуже пізнє явище. Коли хитрує дитина, то це одразу помітно, вона не може цього приховати. Діти здатні на радість. Причому фундаментальну, внутрішню, нічим не закаламутнену.
Апостол Павло сказав: «Завжди радійте!» — і для них це стандарт існування. Дитина заб’ється, обпечеться чи її відшмагають, вона якийсь час переживає цей біль, але щойно трошки відволіклась, то знову повертається до своєї незатьмареної радості існування. Життя — це свято! Таке відчуття жодні трагічні явища чи досвід не можуть скасувати. Тому дитина, яка вміє радіти і яка ставиться до всього так чи інакше щиро, — в якомусь сенсі взірець. Але це не скасовує, що діти також бувають жорстокі, немилосердні одне до одного і до старших, а насправді виявляється, що до самих себе.
— Діти XXI століття зовсім інші. Їм складніше? Чим взагалі вони відрізняються від дітей вашого покоління?
— Вони інші тому, що зовсім різні умови існування. Так само, як ми були іншими по відношенню до дітей кінця 19 століття. У нас з’явилось радіо, кіно, а вони нічого такого не мали. Все, що можна було почути чи побачити тоді, вимагало твоєї присутності. Що б не відбувалось: бродячий фокусник чи балаган, який існував у Харкові на Центральному ринку, цирк чи театр — тобі треба було туди потрапити і побачити наживо. Це жива музика, ефект присутності, а не дистанціювання від того, що відбувається через екран або радіоприймач. Так, ми були зовсім іншими, ніж наші попередники. Де б я ще дізнався про великих композиторів, якби не було радіо? З 1957–58-го року я до когось ходив і дивився по телевізору кінофільми, скажімо, з великою Симоною Синьоре, що виконувала роль піаністки. Це враження, яке залишається на все життя. Сьогодні є всі інформаційні технології, що взагалі дозволяють людині не виходити з дому. Сучасним дітям складніше, бо їх соціальна адаптація відбувається з урахуванням усіх цих інформаційних потоків, які постійно на них впливають. Малюк ще не вміє розмовляти, а вже може користуватись айфоном чи планшетом. Є небезпека, що вони можуть стати відлюдниками. Їм не цікаво спілкуватися. Зараз дітей, які гуляють просто так, набагато менше, ніж раніше. Все наше дитинство проходило на вулиці. Ми грали в різні ігри, катались на ковзанах, на лижах, весь час були в спілкуванні та якихось діях. Зараз відбувається віртуалізація життя — це інший спосіб існування. Вони до нього запросто можуть адаптуватись.

— Тоді виникає питання: як виховувати сучасних дітей?
— Я цього не знаю.
— Але все ж таки цікаво почути Ваші поради?
— Живіть добре. Ось і всі мої поради. Більше нічого не треба. Правильно живіть, відповідно до вашого ставлення до життя, до ваших потреб, намірів. Треба жити щиро й чесно з самим собою. Якщо людина не лукавить сама з собою, то, я думаю, що її діти та вихованці, перш за все, саме це сприймають від батьків та педагогів. Завжди ті, кого ми виховуємо, дивляться на спосіб нашого життя. Я зрозумів, яку велику роль відіграв батько у моєму становленні тільки через кілька років після його смерті. До мене дійшла його тактовність і те, що він не тиснув на мене. Батько за життя не так добре ставився до мене, як би мені хотілось. Він був дуже критичним, не вірив, що я щось зможу зробити, бачив перш за все мої недоліки, а не переваги чи перемоги. Я постійно відчував цю критичність і непевність того, що я можу чогось досягти. Батько був мовчазним, справжнім відлюдником через особливості своєї історії. Тому доволі мало зі мною розмовляв. Відповідно у мене були до нього претензії. А коли він помер, то через певний час відчув, що я його в тому чи іншому наслідую. Звідки я це беру? Та не тому, що він мені щось сказав чи ми з ним обговорили. Просто він так жив. А я несвідомо намагаюсь відтворити подібну модель у своєму існуванні. Це насправді і є спосіб виховання. Тобто він добре знав, що виховувати не варто — треба жити так, як слід. З іншого боку, у нього були недоліки, і я добре про них знаю. Я від них відштовхуюсь ціле життя. Батько мене виховав своїми вадами так само, як і чеснотами. Тобто я не хочу цього наслідувати і не буду повторювати його недоліки. Сказав про це сам собі дуже рано. Щось ти наслідуєш, від чогось можеш відштовхнутися, але виховує те, як людина живе. А все інше: наші розмови, заходи, методики — це все вторинне. Воно лише тільки трішки підправляє. Головне все-таки спосіб існування. Це, мабуть, найкращий урок, який я засвоїв від батьків.
Із книги про настоятеля нашого храму о.Віктора Маринчака «Досвід навернення».
Її можна придбати в церковній крамниці або замовити Новою поштою.
Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.
Приватбанк
4149 6293 1322 1459
5159 3351 0939 4102
або
5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА