Притча про немилосердного боржника

23 серпня 2025
У часи Христа гріхи часто сприймали як борги перед Богом, власне, як у молитві «Отче Наш». Дуже важливий аспект: гріх – це провина не стільки в тому, що було зроблено не так супроти когось, а найперше в тому, що мало бути зроблене, проте було занедбане. Гріх – як борг, що полягає в занедбаних обов’язках чи в нестачі милосердя та співчуття.

Молитву “Отче наш” часто називають малим Євангелієм. Тому що в цій молитві, якою навчив нас молитися сам Господь Ісус Христос, є те, що потрібно для кожної людини : визнавати Бога – Господом, просити щоденного, насущного, яке найбільш чітко висловлене в проханні “хліб наш насущний дай нам сьогодні…”. І є слова, які, напевно, найбільше виявляють сутність нашого з вами християнського життя і стосунків з Богом : “…і прости нам провини наші , як і ми прощаємо винуватцям нашим”. Ось ці слова із молитви “Отче наш” змістовно підходять до сьогоднішнього Євангелія, сьогоднішньої притчі, яку розповів Господь Ісус Христос своїм учням. А перед тим, як ми будемо читати Євангеліє, апостол Петро запитав у Бога: “Чи буде достатньо простити сім разів?”(Мф.17:21). А Господь відповів: “Це мало, що там сім разів, сімдесят сім разів по сім”(Мф. 17:22). І ось коли ми ці слова читаємо, у цих словах не просто цифра, а в цих словах Господь сказав: прощати треба людині кожного разу, скільки б вона не просила прощення, і не тільки просила, а взагалі прощати аж до самої вічності, тобто прощати до безкінечності. 
 


І ось ми бачимо на прикладі сьогоднішньої притчі, як один із таких боржників прийшов до господаря, і той змилосердився над його великим боргом, який дорівнював би сьогодні мільйонам доларів: десять тисяч талантів, такий був борг. Тому й господар оцінив цей борг ним, жінкою, дітьми, які б мали бути продані в рабство. Справді, боржник винен астрономічну суму. Величезні гроші, що навіть важко уявити. Але в притчі цій закладено милосердя господаря, милосердя самого Бога, в Якого все є, і цей борг в десять тисяч талантів Йому не потрібний, бо він змилосердився і сказав: “Іди, прощається тобі цей борг”(Мф 18:27).

Богові не потрібно посилати цього боржника в рабство, Господеві, в Якого все є, не потрібно його коштів, а тільки лише визнання цього боргу, що він усвідомлює, що цей той існує і що рано чи пізно він його поверне. Борг у вигляді чого? Гріхів, провин наших. Але, що відбувається далі? Боржник цей пішов, зустрів свого приятеля, (а той був винуватий, заборгував невелику частку перед ним), і цей боржник   приятелю не простив, а завів його до в’язниці. 
 
Ось люди дуже часто шукають Бога у своєму житті. Коли чаша гріхів уже переповнена, людина, усвідомлюючи це, іде до храму, до сповіді, шукає Спасителя. Але дуже мало люди шукають людей, вельми мало людина шукає справжню Людину. А в чому це повинно проявлятися? У бажанні простити, бо людині властиво забувати усе добре, як не дивно, така наша гріховна природа. Але замість простити образу, якийсь борг, наклеп, людина дуже довго пам’ятає, інколи може дуже зберігати на серці навіть час і годину, день, коли це сталося. Із цим боргом в душі по відношенню до боржника людина ходить повсякчасно. Ось тому дивак-філософ Діоген длибався із світильником сонячного дня. Він казав: “Я шукаю людину”, - бо не міг з цим світильником знайти справжнього чоловіка. Ту саму жертовну людину, яка не пам’ятає боргу, яка не згадує образ, яка прощає і “сімдесят сім раз по сім”, як каже апостол Петро.  
 
Одного разу Патріарх Єрусалимський Іоан Милостивий не міг примирити двох вельмож. І один із них, який був винуватцем такої ситуації, потрапив на Божественну літургію. Патріарх Іоан його побачив, привів до вівтаря, і прийшов час сказати “Отче наш”. І він дав йому цю молитву говорити. І коли цей вельможа став читати  слова “і прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим”, він не міг цих слів прочитати. Тому, якщо ми ще й і в молитві утверджуємо оцей свій гріховний стан, ми грішимо перед Богом, причому тяжко грішимо. Подумаймо над цим. Тому що молитву “Отче наш” ми читаємо кілька разів на день. Кілька разів на добу не просто читаймо, а вдумаймось у те, що читаємо. Тому що ми часто просто вимовляємо слова, а молитва до Бога має дуже велике значення.

Отже, не пам’ятаймо про тих, хто нас образив, але згадаємо про те, що борг цей завжди треба простити, тому що у вічності вже не буде цього моменту, а будемо осудженими, як той боржник, який не простив своєму боржникові. Нехай серцевідець Господь наш Ісус Христос допоможе нам і простить нас, як і ми прощаємо нашим боржникам і кривдникам.

Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.

Приватбанк

5169 3351 0939 4102